Alla inlägg den 14 januari 2015

Av Ulf - 14 januari 2015 16:48

 


Regi: Ruben Östlund

Manus: Ruben Östlund

Medverkande: Johannes KuhnkeLisa Loven Kongsli, Vincent Wettergren mfl.

Produktionsbolag: Beofilm/Coproduction Office/Film i Väst mfl.

År: 2014

Längd: 120 min

Land: Sverige/Frankrike/Norge

Svensk åldersgräns:  11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt3630276/

 

Arbetsnarkomanen Tomas har till sist lyckats komma iväg på skidsemester tillsammans med frun Ebba och deras två barn. När familjen sitter och äter lunch på en uteservering kommer en lavin farligt nära restaurangen och Tomas reagerar som han absolut inte borde - han tar sina saker och springer ifrån fru och barn i en hotande nödsituation. Resten av semestern blir minst sagt spänd...

 

Turist har varit på min lista av filmer som jag ska se ett bra tag nu, men som jag aldrig riktigt kommit för mig att ta tag i. Det låter nämligen som en tämligen jobbig film, och ja, det är en sjukt jobbig film att se, men samtidigt så fantastiskt bra! Ruben Östlund har gått från klarhet till klarhet i sin karriär sin regissör och jag älskade hans senaste alster, Play (2011). Med Turist har han tagit samma kusligt träffsäkra karaktärspsykologiska kunskap och riktat den mot den klassiska kärnfamiljen och dess upplösning. Det märks inte minst i kontrasterna mellan de olika paren som filmen skildrar. Vi har den lyckliga fasad som Tomas och Ebba sätter upp samtidigt som vi har det i ålder omaka paret Mats och Fanni. Som en länk mellan dessa finns Charlotte, en kvinna med öppet äktenskap. Östlund petar hål på allas fernissa och visar på vad som döljer sig under ytan.

 

Tydligast blir detta givetvis hos Tomas och Ebba. Den totala känslomässiga kastrationen som Tomas får utstå (och samtidigt skickligt själv orsakar) är lika smärtsam att se som den är förbaskat underhållande, på det svartaste av svarta sätt. Det är nämligen här som Turist går från att vara ett ytterst välspelat relationsdrama till vad jag anser vara en av de bästa svenska filmerna på många år. Den tragikomik som uppstår i stormiga relationssituationer känner nog alla till, men det är sällan den skildras på film överhuvudtaget och ännu mer sällan som den är så här träffsäker. Jag tänker på tidig Woody Allen blandat med Larry David i Curb Your Enthusiasm (1999)Även om situationen som Tomas och Ebba ställs inför är extrem har de flesta säkert erfarenhet av liknande utfall - relationer där de etablerade rollerna helt plötsligt ställs på ända och ingenting är självklart längre. 

 

Turist är en fantastiskt rolig film, men skrattet fastnar hela tiden i halsen. Samtidigt är skämskudden ofta väldigt nära till hands. Det här är mästerligt av Östlund och jag hoppas verkligen att han får en Oscar för den här filmen. Med ett lysande manus, regi, skådespel och ett foto som saknar motstycke i svensk film under 2014 är det här film på högsta nivå. Jag är knockad.

 

Betyg: 5 stukade patriarker av 5 möjliga

 

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards