Alla inlägg den 16 januari 2015

Av Ulf - 16 januari 2015 22:49


Regi: Morten Tyldum

Manus: Graham Moore (efter Andrew Hodges bok)

Medverkande: Benedict CumberbatchKeira Knightley, Matthew Goode mfl.

Produktionsbolag: Black Bear Pictures & Bristol Automotive

År: 2014

Längd: 114 min

Land: Storbritannien/USA

Svensk åldersgräns:  11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2084970/

 

Under de första åren av andra världskriget hade de allierade en till synes omöjlig uppgift att knäcka. Nazisterna använde en kodmaskin vid namn Enigma för alla kommunikationer och ingen kodknäckare inom militären kunde ens komma i närheten av att knäcka chiffret. Den briljante, men minst sagt excentriske, matematikprofessorn Alan Turing kallas in tillsammans med andra ledande vetenskapsmän för att göra ännu ett försök. Alan har en idé till en maskin som skulle kunna beräkna alla de otaliga möjliga kombinationerna Enigma kan ha. En maskin som kommer förändra världen.

 

Alan Turing är ett av de mest förbisedda genierna i världshistorien. Idag känner vi till hans arbete med att skapa sin maskin, men under nästan 50 år var det topphemlig information. Maskinen, dubbad till Christopher, blev grunden till den moderna datorn och en huvudsaklig anledning till att du läser den här recensionen just nu. Eftersom jag är historienörd kände jag till Turings arbete sedan innan, men inte så mycket om Turing själv. Graham Moore har skrivit ett manus som verkligen får oss att möta människan bakom legenden.

 

Benedict Cumberbatch är som klippt och skuren för rollen som Turing och bevisar att årets race för Best Actor är fullt av fantastiska prestationer. Keira Knightley har en mer tillbakadragen roll, inte minst då detta är en film om en man utan större intresse för kvinnor, men levererar även hon. Dialogen är rapp och välskriven, men det saknas något för att lyfta den här filmen ännu högre. Jag tror att det, som så ofta annars, handlar om tempo och dramaturgi. Moores manus, i kombination med Morten Tyldums annars fina regi, tar lite väl många onödiga avstickare i kronologi och lägger emfas vid lite fel saker ibland. Det är fortfarande ett bra manus, men det känns något lättviktigt för ämnet ifråga. Speciellt med tanke på det ovärdiga slut som Turing i princip tvingades till...

 

The Imitation Game är en bra film, det råder det ingen tvekan om, men just nu är jag bortskämd med rent ut sagt fantastisk jävla film. Därför kommer jag tyvärr nog inte komma ihåg den alltför länge. Den har inte så mycket som sticker ut, förutom Cumberbatchs skådespel. Jag låter kanske inte översvallande i min recension, men jag skulle ändå säga att den är klart sevärd.

 

Betyg: 4- fruktansvärda sätt att behandla hjältar på av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards