Alla inlägg den 30 januari 2015

Av Ulf - 30 januari 2015 22:11

 

 

Regi: Peter Jackson

Manus: Fran Walsh/Philippa Boyens/Peter Jackson mfl. (baserat på J.R.R Tolkiens roman)

Medverkande: Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage mfl.

Produktionsbolag: New Line Cinema/MGM/WingNut Films mfl.

År: 2014

Längd: 144 min

Land: Nya Zeeland/USA

Svensk åldersgräns:  11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2310332/

 

Den sista delen i Peter Jacksons Hobbit-saga tar vid precis där den förra slutade. Draken Smaug har vaknat från sin slummer och anfaller Lake-town med full kraft. Problemen slutar dock inte med Smaugs död. Dvärgarna och Bilbo beger sig till dvärgarnas förlorade kungadöme. Väl där börjar de andra ana att något är fel med deras ledare, Thorin. Han tycks påverkas av berget självt. Samtidigt marscherar både alver, orcher, dvärgar och de överlevande från Lake-town mot berget, alla för sina egna syften...

 

Jag har inte varit ett särskilt stort fan av Hobbit-filmerna, det medger jag gärna. I motsats till Jacksons triologi baserad på The Lord Of The Rings (2001 - 2003) har dessa inte lyckats fånga den episka känslan på alls samma vis . För någon som läst boken två gånger istället för tolv (som vissa av mina vänner) har jag inte varit imponerad av det utdragna historieberättandet och att karaktär x dyker upp y minuter endast för fan service. Därför hade jag inte särskilt höga förväntingar på den avslutande delen i sagan. Lite drygt 140 minuter senare måste jag erkänna att det här är den bästa av de tre filmerna baserade på boken och det med råge!

 

En film som främst fokuserar på ett stort slag hade kunnat bli en enda lång specialeffektsfest utan riktig känsla. Det var det jag hade emot The Return Of The King (2003) som mer kändes som en teknikdemonstration än en film. I The Battle Of The Five Armies (BOFA) finns det däremot gott om känsla, ett lite mer djuplodande tema än enbart gott mot ont och framförallt en helt annan överblick över striderna. Jag har ingenting emot actionladdad fantasy, men då vill jag ha två saker - tyngd och överblick. I BOFA ser du vad som händer, det är inte ett enda stort gytter av stridande CG-skapelser. I motsats till tidigare nämna The Return Of The King finns här heller inte femtielva fuskslut som varar i en hel evighet. BOFA är helt enkelt en mycket väl sammanhållen film och någon hittade till sist klippsaxen! Det här borde varit del två av två och de övriga filmerna kunde klippts ner till en. Då hade jag inte haft mycket ont att säga om dem heller.

 

Peter Jacksons äventyr i Tolkiens värld är över för den här gången, men om det är så här han kommer göra eventuella framtida adaptioner (det finns mer Tolkien att ösa ur) är jag med på noterna. Men gör då en film åt gången och planera inte tre från början, tack.

 

Betyg: 4 värdiga avslutningar på skakiga inledande delar av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards