Direktlänk till inlägg 23 februari 2015

Oscarsgalan 2015: Tröttsamt drev mot Persson är symptom på något annat

Av Ulf - 23 februari 2015 17:43

 


Oscarsgalan har kommit och gått och även om jag gjorde sämre ifrån mig i tippningen den här gången än förra året är jag mer än nöjd med felen jag hade. Det var skönt att se att Whiplash fick mer uppmärksamhet än jag trodde och att Big Hero 6 snuvade How To Train Your Dragon 2 på statyetten för Best Animated Feature. Neil Patrick Harris var helt okej som värd, även om hans värdskap inte lär gå till historien som något av det bästa någonsin. Det som gjorde störst intryck var istället SVT:s produktion av sin galasändning, eller brist därpå.

 

I sociala medier har programledaren Hanna Persson fått ta emot massiv och ganska osaklig kritik. Jag känner inte Persson, har aldrig träffat henne och är säker på att hon är duktig på vad hon gör i vanliga fall. Dessvärre verkar hon inte kunna särskilt mycket om film. Samtidigt kan jag bli lite trött av den "kritikstorm" som riktats mot henne. SVT:s produktion var en katastrof i plattityder, dåligt kunnande (även från de som borde haft koll) och innehållslöshet. Det var inte Perssons fel. Persson har i sin blogg skrivit om saken och jag håller med henne i stort, med undantag för en sak - om du får reda på en månad i förväg att du ska vara programledare för en svensk kringproduktion till årets största filmgala, se då till att se filmerna. Det är sant att alla inte har haft svensk premiär, men det finns sätt runt det. Jag, som knappast har SVT:s resurser, har skrivit till bolag, tjatat på distributörer, fått gryniga förhandskopior textade på kroatiska och så vidare, men jag har ändå lyckats se merparten av filmerna. Detta samtidigt som jag jobbar heltid med avlönat arbete och tränar upp till tio timmar i veckan. Det går om man vill, men viljan fanns tydligen inte där.

 

Detta är inte kritik mot Persson direkt utan mot stora delar av den svenska kritiker- och journalistkåren. Jag vet att kulturjournalistik inte står högt upp på dagordningen i Sverige längre, men för oss som verkligen bryr oss spelar den fortfarande roll. Det går tillbaka till varför jag år ut och år in spenderar tid på att skriva den här bloggen. Jag vill att en kritiker, eller vem som helst som uttalar sig om kultur och konst, ska ha sett, läst, hört och/eller upplevt vad hen uttalar sig om. Det är det minsta man kan begära för att ha ett jobb som många skulle ge sin högra arm för.

 

Om jag är avundsjuk? Det är klart jag är avundsjuk! Jag gnetar på, skriver, får en intervju här och ett recensionsexemplar där. Därför svider det när någon som uppenbarligen inte lagt ner samma arbetsinsats får sitta och leda en Oscarssändning. Är det Perssons fel? Nej, det är synen på kultur i allmänhet och film i synnerhet som något som endast finns i underhållningssyfte. För mig och för många andra spelar det roll. Det är därför folk klagar och irriteras. Sedan kan man önska att de lär sig föra fram sina åsikter på ett värdigt sätt och inte sänka sig till okvädesord och förolämpningar. Det är lågt och leder absolut inte till någon förändring. Med de orden lägger jag Oscarssäsongen 2015 bakom mig och återgår till vad jag gör bäst - skriver om all film som jag hinner se.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards