Alla inlägg den 18 april 2015

Av Ulf - 18 april 2015 20:03

 


Regi: Petra Epperlein & Michael Tucker

Manus: Adam Chanzit

Medverkande: Dustin Poirier, Albert Stainback, Derek Gauthier mfl.

Produktionsbolag: Heros Films

År: 2011

Längd: 85 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB:http://www.imdb.com/title/tt1703232/

 

En titt bakom kulisserna på MMA-promotionen USA-MMA och deras toppfighters, Dustin Poirier och Albert Stainbacks, liv och leverne. Från den blygsamma träningslokalen via rodeopalats till de större arenorna får vi följa de båda idrottsmännen och promotern Derek Gauthiers försök att göra sitt gym till södra USA:s ledande.

 

Sedan drygt två år tillbaka spenderar jag en stor del av min vakna tid i en dojo där jag tränar allt ifrån jujutsu till submission wrestling. Det kan vara svårt att förklara varför jag gör det, eftersom jag inte har några illusioner om att bli näste UFC-mästare eller något. Nästa gång någon frågar ska jag visa dem Fightville.

 

Epperlein och Tucker har i sin dokumentär lyckats sätta fingret på vad det innebär att vara en fighter. Jag ser samma sak flera gånger i veckan både hos mina träningskamrater och mig själv - en vilja att aldrig ge upp, att ta en smäll och fortsätta framåt trots att musklerna skriker nej, sinne över kropp. Det kräver sin man eller kvinna att kunna göra detta vecka in och vecka ut. När det handlar om professionella fighters är det givetvis draget till sin spets. Om jag tränar mycket så lever de här killarna kampsport. Det är ofta allt de tänker på och Gauthier får flera gånger ha snack med sina fighters om att det finns ett liv även utanför matcherna och träningen.

 

Fightville är dock inte bara en dokumentär för kampsportfreaks. Framförallt handlar den om uppoffring, vilja och att följa sina drömmar - något vi alla måste brottas med i livet förr eller senare. Med en fot i vad sporten MMA har utvecklats till (fjärren från vad John McCain en gång kallade för "human cockfighting") och den andra i ett personligt porträtt av de tre huvudkaraktärerna lyckas Fightville visa upp människorna bakom vad för en utomstående kan verka som en skrämmande och livsfarlig miljö. När du kan få utlopp för dina instinkter i en säker och kontrollerad miljö kommer du också märka av det i resten av livet. Fightville visar med all önskvärd tydlighet allt jag älskar med kampsportsvärlden. Det enda jag har att anmärka på är att jag skulle vilja att den vore längre - inte minst eftersom en av huvudpersonerna faktiskt får ett kontrakt med självaste UFC. En uppföljare vore på sin plats!

 

Betyg: 4 livsstilar av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards