Alla inlägg den 18 juli 2015

Av Ulf - 18 juli 2015 23:23

 


Regi: Seth MacFarlane

Manus: Seth MacFarlane/Alec Sulkin/Wellesley Wild

Skådespelare: Mark Wahlberg, Amanda Seyfried, Seth MacFarlane mfl.

Produktionsbolag: Fuzzy Door Productions/Bluegrass Films/Media Rights Capital

År: 2015

Längd: 115 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2637276/

 

Ted och Tami-Lynn gifter sig, men det uppstår vissa... komplikationer. Som den där med att Ted inte har några genitalier och därmed inte dra sitt strå till stacken när det kommer till hela graviditetsgrejen. De båda bestämmer sig för att använda John som donator, men när staten får reda på vad som håller på att hända ställs Teds person ifråga. Är han egentligen en person eller bara en ägodel?

 

Ted (2012) var ett lysande exempel på vad som gör att jag ibland har problem med Seth MacFarlane. Ingen kan som MacFarlane ta ett skämt eller en situation och vrida det så pass långt att det slutat vara kul för en halvtimme sedan. I sina värsta stunder var Ted just en sådan film. I sina bästa stunder var det gapskratt. Det kan vara en av de mest ojämna komedier jag sett de senaste tio åren. I Ted 2 är upprepningshumorn något nedtonad och det här är något så ovanligt som en komediuppföljare som funkar bättre än originalet.

 

Mark Wahlberg kör sitt vanliga stuk med exakt två ansiktsuttryck (ett mer än Keanu Reeves) och gör vad som förväntas av honom. Amanda Seyfried är helt okej i den kvinnliga huvudrollen, men det här är helt klart MacFarlanes film som rösten till Ted själv. Dialogen, manuset och skämten genomsyras av MacFarlane och ibland blir det lite väl mycket stoner-humor över det. Samtidigt har Ted 2 några av de roligaste cameos jag sett på mycket länge, där bland andra Jay Leno och Michael Dorn drar ner gapskratt.

 

Manusmässigt måste jag ändå säga att Ted 2 överglänser sin föregångare på de flesta plan. Det är det här som är myntets andra sida när det gäller MacFarlane. Mitt i all dumhumor hittar han på något vis ganska rörande scener och sekvenser. Han har gjort det förr i sina animerade serier och han gör det här också. Regimässigt skulle jag kanske kortat filmen med 20 minuter (sååååå många grässkämt...), men på det hela taget är Ted 2 en bättre komedi än sin föregångare och förvånade mig med sitt patos.

 

Betyg: 3+ Jay Lenos på herrtoan av 5 möjliga

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards