Alla inlägg den 22 juli 2015

Av Ulf - 22 juli 2015 19:20

 

 

Regi: Michael Mayer

Manus: Michael Mayer

Skådespelare: Tynan DeLongYetta Gottesman, Rati Gupta mfl.

Produktionsbolag: Wiser Post/Hungry Monster Productions/Om Films mfl.

År: 2013

Längd: 105 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2281365/

 

David Nadleberg hittade ett gammalt kärleksbrev han skrivit under en speciellt kärlekskrank period som tonåring men aldrig postat. Nu, många år senare, kunde han se den ofrivilliga humorn i sina längtande formuleringar och fick en idé - alla de där dagböckerna och breven vi skrev som barn, vore det inte kul om man samlades och läste upp dem så att alla fick sig ett gott skratt? Så föddes idén med Mortified, en klubb dit främlingar kommer och läser upp sina mest pinsamma minnen för publik.

 

Trots att jag bor bara en och en halv mil ifrån den första versionen av Mortified utanför USA (i Malmö!) hade jag aldrig hört talas om konceptet förrän jag hittade den här dokumentären. Och jäklar vad det funkar! Det kvittar vem du är, alla har vi haft våra pinsamma perioder när vi växte upp. Mortified ger utlopp för den du en gång var och som formade dig till den du är idag. På gott och ont har vi alla pinsamheterna att tacka för dem vi är. Tro mig, jag har en hel drös som jag kunde dela med mig av. Kanske gör jag det på Malmöscenen någon gång.

 

Hur kul Mortified Nation än är lyckas den inte riktigt komma upp till full pott. Det skulle behövas ett bättre ramverk och kontext för detta. Nadleberg får lite tid att tala om konceptets skapelse och hur han alltid varit fascinerad av brev och dagböcker. Tillsammans med korta intervjuer med psykologer och några av de deltagande är det all kontext vi får. Jag skulle vilja se det här som en serie, en typ av "Best of Mortified". Det hade passat konceptet bättre.

 

De filmiska bristerna till trots är Mortified Nation bland det roligaste och mest drabbande jag sett på mycket länge. De olika deltagarnas livsöden varierar mellan lättsamma och humoristiska anekdoter och fruktansvärda händelser som trots allt har fått lyckliga slut. Ett lysande koncept, inte en lysande film, men får ändå inte missas.

 

Betyg: 4 pinsamheter av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards