Alla inlägg den 31 augusti 2015

Av Ulf - 31 augusti 2015 19:42


In Memoriam: Wes Craven (1939 - 2015)  

 

Mardrömsmästaren Wes Craven har gått bort. Ännu en fallen hjälte. Craven var en av få framgångsrika och älskade regissörer som i princip enbart sysslade med skräck. Precis som han gjorde Robert Englund till en stjärna med rollen som Freddy Krueger i A Nightmare On Elm Street (1984) gjorde världens lojala skräckdiggare Craven till en stjärna inom subgenren. Craven, en av få skräckfilmsregissörer under det glada 80-talet som ville psykologisera sina manus, lyckades inte alltid med sina filmer, men den kärlek han visade till skaparkonsten och genren gjorde honom till en av mina favoritregissörer i tonåren. Jag har än idag svårt att se en film av Craven utan att ryckas med.

 

Ovanför min säng hänger en filmposter från ovanstående nämnda film. I ett vitrinskåp står en väldigt detaljerad modell av Freddy och i filmsamlingen trängs hela Wes Cravens filmografi. Tyvärr fick jag aldrig chansen att träffa honom personligen, men av vad jag har förstått ska han ha varit precis lika mysigt morbid som jag hoppats på. Jag kommer sakna hans vision, kärlek för filmkonsten och hans försvar mot skräckgenrens belackare.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards