Alla inlägg den 19 september 2015

Av Ulf - 19 september 2015 12:12

 


Regi: Brian James O'Connell

Manus: Dr. God & Ryan Mitts

Medverkande: Fran KranzPedro Pascal, Emma Fitzpatrick mfl.

Produktionsbolag: Fortress Features/MTY Productions

År: 2015

Längd: 86 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt3487994/

 

Evan har länge drömt om att få på papper att han jobbar som sales manager. När företaget börjar gå sämre tror han att hans tid äntligen har kommit. Istället plockar chefen in Max, Evans nemisis från college, för att ta jobbet. Inte nog med att Evan hatar Max - snart börjar märkliga saker hända på kontoret och Max verkar vara väldigt intresserad av Evans ex-flickvän...

 

Ibland är det skönt att veta vad man får. Så fort jag såg postern till den här filmen tänkte jag en blodig variant av Office Space (1999), och ja, det var precis vad jag fick. Humorn är inte alls lika slipad som i nämnda film, men fungerar ändå klart över medel. Manusförfattarna (varav en som jag fick lära mig är en hel komeditrupp... gissa vem?) tangerar de vanliga fällorna och irritationsmomenten med att arbeta på kontor och kommer med lite egna idéer också. För er som inte har arbetat på ett kontor dagarna i ända kan jag nämna att titeln är väldigt passande. Det finns få saker jag föraktar mer i världen än mellanchefer, eller "bloodsucking bastards".

 

Skådespelarmässigt ligger filmen omkring medel, med Joey Kern som den som stjäl alla scener han är med i som den totalt håglöse Tim som upphöjt att inte jobba till en konstform. Dessvärre fungerar filmens andra del, skräckdelen, ganska dåligt. Det är klart, en skräckkomedi blir sällan eller aldrig skrämmande på riktigt, men vad en sådan istället behöver är total osmaklighet när det kommer till splatterscenerna. Det måste stänka fejkblod upp i taket för att även skräckscenerna ska få komisk effekt. Peter Jackson var en mästare på detta innan han började filma hobbitar, men Brian James O'Connell har inte alls denna fingertoppskänsla.

 

Bloodsucking Bastards lyckas ändå komma över medel och är en trevlig bekantskap. Det är inget jag kommer komma ihåg en längre tid, men gillar du skräckkomedier med mer betoning på komedi än skräck finns det bra mycket sämre alternativ.

 

Betyg: 3 teambuildingövningar av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards