Alla inlägg den 21 mars 2016

Av Ulf - 21 mars 2016 19:54

 


Regi: J Blakeson

Manus:  Susannah Grant/Akiva Goldsman/Jeff Pinkner (baserat på Rick Yanceys roman med samma namn)

Medverkande: Chloë Grace Moretz, Nick Robinson, Alex Roe mfl.

Produktionsbolag: Columbia Pictures/GK Films/LStar Capital mfl.

År: 2016

Längd: 112 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2304933/

 

Efter att ett gigantiskt rymdskepp dyker upp i låg omloppsbana runt Jorden tvingas high school-eleven Cassie snabbt lära sig att överleva. Fyra attacker senare laddar utomjordingarna inför den femte, och troligtvis avgörande, vågen för att förinta mänskligheten. När den amerikanska armén dyker upp Cassies läger av överlevande blir hennes lillebror tvingad till militärtjänst. Men allt är inte vad det verkar som. Armén tycks ha en egen agenda och det är upp till Cassie att upptäcka vad den är och rädda sin bror.

 

Jag tror att få filmer kommer göra mig så besviken i år som The 5th Wave. Jag brukar säga att ge mig ett rymdskepp och jag kan hitta något bra i varenda produktion. Det gäller även den här rullen, men problemen är tyvärr fler. Anledningen till att jag blev så pass besviken på The 5th Wave är att för varje god idé och intressant händelseutveckling är det åtminstone tre eller fyra idéer som är så klichéartade att man undrar om manusförfattarna har följt en mall för hur man skriver en young adult-film. Vi har den starka hjältinnan (tm) som samtidigt är så pass puckad att man undrar hur hon kan ta sig ur sängen på morgonen. Vidare har vi vuxenvärldens svek mot ungdomarna (gäsp...) och en plot twist som Orson Scott Card gjorde bättre på sin tid. Samtidigt finns det saker som funkar så pass bra att jag inte helt kan avfärda The 5th Wave.

 

Skådespelarmässigt fungerar filmen över medel med Chloë Grace Moretz och Liev Scheiber som bäst i klassen. Likaså hade klichéerna kunnat hållas nere om man istället hade valt ett lite långsammare berättartempo, vilket man mycket riktigt också gör i början. Det hade kunnat ge välbehövlig och trovärdig karaktärsutveckling. I och med att detta är första filmen i en förmodad trilogi (bok nummer tre kommer ut i år) hade man haft tiden att göra det. Ett riktigt slarvigt hafsverk med oinspirerad regi och ett haltande manus gör dock The 5th Wave till att vara bland bottenskrapet på young adult-tunnan. Synd.

 

Betyg: 2- klichéer som var gamla redan när jag var ung av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards