Alla inlägg den 30 april 2016

Av Ulf - 30 april 2016 21:20

 



Regi:  Miguel Iglesias

Manus: Paul Naschy

Medverkande: Paul Naschy, Mercedes Molina, Silvia Solar mfl.

Produktionsbolag: Profilmes

År: 1975

Längd: 94 min

Land: Spanien

Svensk åldersgräns:  15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0073338/

 

Waldemar, en känd äventyrare, slår följe med en expedition till Himalaya för att leta efter en levande Yeti. Snart blir han dock tillfångatagen av en grupp kvinnor med övernaturliga krafter som förvandlar honom till en varulv. Va?! Det blir dock ännu märkligare när delar av expeditionen kidnappas av en lokal krigsherre med Djingis Khan-komplex och endast Waldemar kan rädda sina vänner... eller äta upp dem.

 

Nu skrapar vi så långt ner i tunnan att vi träffat sten. The Werewolf & The Yeti är en av de mer obskyra filmerna på Video Nasties-listan och mig veterligen har den bara getts ut på dvd i hemlandet Spanien. Paul Naschy var spansk skräckfilms gudfader under en herrans massa år, men handen på hjärtat var de spanska genrefilmerna ingen höjdare förrän en bit in på 90-talet. The Werewolf & The Yeti begår dock kardinalsynden för b-filmer - den är tråkig. Jag kan se vilket skräp som helst bara det är underhållande. Ovanstående handling låter som det skulle kunna vara en kitschfest, men med väldigt förvirrad storytelling blir det bara oengagerande.

 

Samtidigt undrar jag hur långsamma dagar de hade på den brittiska censuren, för jag kan för mitt liv inte förstå varför den här filmen blev förbjuden. Det våld som porträtteras är så uselt gjort att ingen kan ta det på allvar och utan nerv att tala om är det inte heller någon slags psykologisk skräck som utspelas på skärmen. Det enda jag möjligtvis kan tänka mig retade de brittiska censorerna (och det just för att det är Storbritannien vi talar om) är förekomsten av x antal nakna kvinnobröst.

 

The Werewolf & The Yeti klarar sig förbi nollan i betyg enbart på den riktigt knäppa premissen som trots allt gjorde att jag ville se hur det slutade. Om ni prompt vill äga obskyra skräckfilmer kan ni dock få köpa min kopia...

 

Betyg: 1 det var en yeti, en varulv och... av 5 möjliga

 

 

Chockerande idag?:  Se ovan

 

Förbjuden i:  Spanien, Storbritannien


Fortfarande förbjuden i: Storbritannien

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards