Direktlänk till inlägg 4 oktober 2017

FFF 2017 Dag 6: Gudarnas dryck

Av Ulf - 4 oktober 2017 14:00

 


FFF 2017 Dag 6: Gudarnas dryck

 

Coffea - samlingsnamn för växter, främst buskar, som producerar kaffebönor som frön. Identifierades för sina egenskaper i Yemen på 1500-talet och spreds därefter över hela den kända världen. Idag kommer cirka 45 % av världens kaffe från Brasilien och angränsande länder. Är även känt som den enda anledningen till att Sveriges kommuner, landsting och skolor fungerar och lugnar ner recensenters nerver och stressnivå. En Skitfinkulturrecensent utan kaffe är en ledsen och irriterad recensent. Värt att notera för bolag och folk som skickar mig recensionsexemplar. Om ni mutar mig med kaffe kanske jag inte letar lika noga efter fel på era produkter. Bara en tanke.

 

Igår var det filmvisning på Lunds bästa kafé, Love Coffee på Klostergatan. Love Coffee är ett ställe jag åker förbi dagligen, men aldrig varit inne på. Det kommer ändras efter gårdagens besök. Jag lärde mig uppskatta kaffe som gymnasieelev i Lund i slutet på 90-talet. Skillnaden mellan då och nu är att det då fanns en uppsjö riktigt bra ställen för att få sin koffeinfix. Allt eftersom åren gått har de unika ställena försvunnit till förmån för själlösa kedjor som Espresso House vars kaffe smakar som tjära filtrerat genom en svettig strumpa. Love Coffee kan kaffe och om du vill dricka något som faktiskt är gott och inte bara passerbart kan jag varmt rekommendera ett besök dit.

 

Visningen ifråga var av Jim Jarmuschs Coffee & Cigarettes (2003). Den har jag pratat om tidigare, så jag tänker nöja mig med att konstatera att den var lika bra den här gången. Om du gillar smalhumoristisk film med imponerande rollistor har du troligen redan sett den. Om inte bör du göra det så fort du kan.

 

Ikväll skippar jag kortfilmspasset med animerade filmer (19:00, Kino 2) för att ta tag i den ständigt växande pappershögen på mitt skrivbord. Sen går jag vilse Into The Woods (21:00, Kino 1) för att avsluta kvällen som gäst på talkshowen (23:00, Stadshallen). Kom och hör om min favoritfilm och lite om min inställning till mediebevakningen av filmbranschen i stort.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards