Alla inlägg den 26 februari 2019

Av Ulf - 26 februari 2019 13:39

 


En gala i högen, men ändå kul

 

Oscarsgalan 2019 lär inte gå till historien som en av de bästa showerna som Akademin har bjudit på, men den var ändå kul. Mycket av förhandssnacket hade handlat om avsaknaden av en Oscarsvärd sedan Kevin Hart bestämt sig för att inte ta jobbet i och med hans välpublicerade Twitter-skandal. Exklusive avsaknaden av en intromonolog märktes beslutet att hålla galan värdlös nästan inte alls. Istället startade showen med ett bejublat framträdande av Queen tillsammans med sin vanliga samarbetspartner i Adam Lambert. Gubbarna rockar fortfarande.

 

En annan, något oväntad, konsekvens av att låta galan ticka på utan värd var att man för första gången (som jag kommer ihåg) var klara med hela spektaklet 20 minuter innan utsatt tid. För undertecknad, som skulle iväg direkt till jobbet efteråt, var detta mycket välkommet!

 

Priserna då? Det blev i princip överraskningsfritt med undantag för att Olivia Colman välförtjänst knep statyetten för bästa kvinnliga huvudroll. Hon höll även kvällens bästa tacktal, uppenbart överväldigad av vinsten. En annan vinnare som kanske inte var överväldigad, men uppenbart tacksam, var Spike Lee, även om han lyckades med en f-bomb direkt i början av sitt tal när han uppmanade producenterna att inte "start that fucking clock!". Lee var föga förvånande tämligen politisk i sitt tal och har efter galan även kritiserat vinnaren av bästa film, Green Book, för att i princip vara Driving Miss Daisy 2. Säga vad man vill om Lee, men förhoppningsvis innebär framgångarna att han får lättare att skaffa finansiärer till kommande projekt! Jag gillar mannen skarpt! I en värld där allt helst ska vara så strömlinjeformat som möjligt sticker Lee ut med sin taggighet och frispråkiga person. Vi behöver fler Spike Lee i världen!

 

Musikaliskt var, förutom Queens intro, höjdaren inte helt otippat framträdandet av bästa sång, Shallow av Lady Gaga och Bradley Cooper. Jag tror aldrig jag varit säkrare på vart ett pris skulle gå än till den låten, och välförtjänt dessutom.

 

Min egen tippning landade på 75%, vilket jag för en gångs skull är ganska nöjd med. De klasser jag missade var oftast sådana där den nominerade jag ville skulle vinna också vann. Framförallt uteblev den stora priskavalkaden för skitfilmen Roma, vilket jag är evigt tacksam för.

 

Därmed avslutas bevakningen av Oscarsgalan 2019 och bloggen återgår till sin vanliga recensionsrapportering. Häng med!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards