Alla inlägg den 7 januari 2020

Av Ulf - 7 januari 2020 16:30

 


Regi: Dexter Fletcher

Manus: Lee Hall

Skådespelare: Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden mfl.

Produktionsbolag: New Republic Pictures/Marv Films/Rocket Pictures mfl.

År: 2019

Längd: 121 min

Land: Storbritannien/Kanada/USA

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt2066051/

 

Historien om hur Reginald Dwight blev Elton John, från en medelklassbakgrund till en av världens bäst säljande artister genom tiderna. Filmen fokuserar på främst på sent 60-tal fram till sent 80-tal och visar upp ett rockliv där inte allt var succé och gåendes i dur.

 

Jag har alltid haft en slags hatkärlek till Elton John. Det beror först och främst på att min far hade exakt två kassettband i bilen när han tröttnade på radion - Dire Straits debutalbum och Elton Johns Ice On Fire. Att påstå att det inte är en av hans bättre skivor är en underdrift. Som ett resultat av söndagar i bilen med nämnda skiva på repeat har jag haft väldigt svårt för Elton Johns musik... tills jag hörde de bra skivorna han gjort.

 

Nåväl, min personliga musiksmak till trots fanns det gott om saker att se fram emot när det gällde Rocketman, inte minst eftersom Dexter Fletcher ligger bakom regin. Fletcher är en veteran bakom klappan och bara för två år sedan hyrdes han in att slutföra det årets stora rockepos, Bohemian Rhapsody (2018) efter att Bryan Singer gjort sig till persona non grata. När han dessutom får jobba med Taron Egerton i huvudrollen kan det ju inte bli fel? Mja, lite kanske.

 

Rocketman har helt klart en egen stil när det kommer till det visuella, på gott och ont. Fletcher behärskar verkligen de dramatiska scenerna, men har svårt att hitta timingen när det gäller musikalditona. Just valet att inkludera regelrätta musikalscener i den här filmen är jag inte särskilt imponerad av. Vissa av dem funkar, men många låter handlingen stanna upp lite väl länge. Det hade räckt med konsertscenerna som å andra sidan är mycket bra.

 

Medan Fletcher är ojämn i den här produktionen är Taron Egerton den riktiga stjärnan. Han trampar i princip aldrig snett och gör en väldigt känslosam tolkning av en man som helst av allt bara skulle vilja bli älskad för den han är. Det är dessutom väldigt imponerad att Egerton gör låtarna själv. Nog för att jag visste att han var en habil sångare förr, men det är ett jäkligt långt steg mellan det och att göra Elton John rättvisa. Som sångare själv kan jag säga att många av Johns låtar absolut inte är enkla att sjunga.

 

Rocketman försöker göra något lite annorlunda med rockbiografigenren och för det respekterar jag den. Det faller dock inte riktigt väl ut alla gånger och den går exempelvis inte upp mot Fletchers tidigare nämnda projekt. En fantastisk Egerton blir dock en kraft att räkna med på Oscarsgalan. Han har redan en Golden Globe för rollen.

 

Betyg: 3 still standing men av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards