Alla inlägg den 16 januari 2020

Av Ulf - 16 januari 2020 20:45

 

Oscarsgalan 2020: Short Film Round-Up Part 1

 

Hör och häpna så är många av årets nominerade kortfilmer ganska enkla att hitta! Tidigare år har produktionsbolagen av outgrundlig anledning varit extremt restriktiva med sina filmer och bara släppt dem i, inte alltid kompletta, paket för försäljning via Itunes eller liknande. Från och med i år verkar det dock ha skett ett skifte. Förutom Netflix, som har flera egna filmer nominerade, är YouTube och Vimeo i regel ställena att gå till när det gäller streaming av kortfilmerna. Jag välkomnar detta skifte med öppna armar och är egentligen mest förvånad att det inte skett innan. De nominerade kortfilmerna är sällan eller aldrig kommersiella blockbusters och för att kunna få ut sina alster till större publik än endast de vid filmfestivaler är ovanstående tjänster guld värda.

 

Sammanlagt har jag hittat nio av sammanlagt 15 nominerade i kortfilmsklasserna att se direkt online. Förhoppningsvis fylls det på ytterligare under de kommande veckorna. I den här första delen fokuserar vi på de animerade kortfilmerna.

 

Best Animated Short Film

 

Bland de nominerade filmerna i den här klassen har jag hitintills hittat Hair Love (2019), Kitbull (2019) samt Daughter (2019). Samtliga ligger i officiella kanaler på YouTube. Search and ye shall find!

 

Hair Love är en söt liten animation på sex minuter som handlar om morgonen då pappa måste fixa sin dotters hår för första gången. Det är minst sagt en utmaning! Jag beundrar filmskapare som lyckas bemästra sin genre. Matthew A. Cherry har gjort just det och lyckas berätta en hel historia på de sex minuterna han har att jobba med. Med Sony som ett av produktionsbolagen och Jordan Peele som en av producenterna är det inte helt omöjligt att Hair Love tar hem priset.

 

För att lyckas med det måste den dock slå Pixar-producerade Kitbull. Jag borde vara van vid det här laget att Pixars filmer i princip alltid får mig att gråta, men den känslostorm som Kitbull orsakade i mig på sju minuter är något som få fullängdsfilmer kommer i närheten av. Det beror på att den handlar om djur. En katt boendes i en låda på en bortglömd bakgård får en ny granne i en lekfull pitbull, vars ägare inte är alltför snäll mot honom. Ett speciellt förhållande katten och hunden emellan tar vid. Jag är som sagt en sucker för djur och om man ens hintar åt djurplågeri har jag svårt att kontrollera mig själv. Den hinten finns, men Kitbull har samtidigt ett vackert och hoppfullt slut. Själv behöver jag en whiskey innan nästa kortfilm, den tjeckiska Daughter.

 

Daughter är dessvärre en representant för skolan animerade filmer jag har väldigt svårt för - svåra och pseudodjupa. Medan far ligger på dödsbädden tänker hans dotter tillbaka på gången han inte hjälpte henne rädda en skadad fågel och hur detta var starten på deras försämrade relation. Komplett med surrealistiska förvandlingssekvenser och obegripliga karaktärsbeslut är Daughter en throwback till min barndoms ångestframkallande tjeckiska dockfilmer. Det är inget bra betyg.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards