Direktlänk till inlägg 28 mars 2020

Star Trek: Picard S1

Av Ulf - 28 mars 2020 13:00

 

 

Regi: Akiva Goldsman, Kirsten Beyer, Michael Chabon, Alex Kurtzman (showrunners)

Manus: Bryan Fuller & Alex Kurtzman (head writers)

Medverkande: Patrick Stewart, Alison Pill, Isa Briones mfl.

Produktionsbolag: CBS Television Studios/Secret Hideout/Roddenberry Entertainment mfl.

År: 2020

Längd:  cirka 500 min (10 x cirka 50 min)

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt8806524

 

I torsdags släpptes då det sista avsnittet av Star Trek: Picards första säsong. Höll den efterlängtade återkomsten vad min tidigare recension av pilotavsnittet lovade? Ja och nej. Till största del är det dock det förstnämnda.

 

För att genast prata om elefanten i rummet - sista avsnittet sög. Det finns ingen väg runt det. Efter att långsamt och metodiskt (på typiskt Trek-manér) ha byggt upp spänning och stämning genom hela säsongen verkade det som att man fick slut på tid. Sista avsnittet är själva definitionen av "genomhastat" med vissa manuspunkter som är okarakteristiskt dumma. Jag påmindes om den där andra populära franchisen med "Star" i titeln som numera har en benägenhet att kasta ur sig allt den kan för att se vad som fastnar. Därmed inte sagt att sista avsnittet inte hade sina ljusglimtar, såsom Brent Spiner som alltid är sevärd.

 

Det är lätt att fastna i negativitet när man blivit besviken på det sista man såg, men om jag ser tillbaka på säsongen som helhet tycker jag ändå att den är riktigt bra. Patrick Stewart kan rollen som Picard utan och innan och manuset hjälper karaktärens historia framåt. Många duktiga gästskådespelare från de äldre serierna medverkar utan att det för den sakens skull blir fan service av det hela. De har alla något att göra med handlingen och den myriad av små referenser till tidigare händelser i franchisen som avsnitten leker med blir sällan skriva-på-näsan-aktiga.

 

Det jag kan sakna med Picard (och egentligen all post-Enterprise-Star Trek) är att fokus tycks ligga mer på deus ex machina-lösningar än tekniska diton. De äldre serierna blev ofta kritiserade för sitt så kallade "techno babble", det vill säga att karaktärerna pratade om hur rymdskeppen fungerade i en hiskelig fart och löste problem genom vad maskinerna kunde göra. Saken är bara den att i nio fall av tio var dessa lösningar logiska inom franchisens uppbyggda ramar. Det fanns en konsekvens av hur karaktärerna handlade som man väldigt motvilligt gick emot. Exempelvis, i ett avsnitt av Picard löser en karaktär ett problem med ett "mystiskt redskap" som fungerar på "fantasi" (typ). Detta redskap hade haft en lång och teknisk förklaring i tidigare serier och visat sig vara avancerad teknologi. Det är lite för mycket Star Wars i min Star Trek nuförtiden. Vi behöver inte mer rymdmagi. Vi behöver, som Matt Damon skulle sagt, to science the shit out of this!

 

Karaktärsutvecklingen är dock till allra största del bra i Picard. Tidigare nämnde Stewart gör ett jättefint jobb med titelrollen och även Jeri Ryans Seven Of Nine följer en tydlig och spännande linje. Bland de nya skådespelarna måste Harry Treadaway (Narek) och Santiago Cabrera (Captain Rios) vara mina favoriter. Framförallt den sistnämnda visar upp en väldig spännvidd i sitt skådespel. Den som inte funkar alls för mig är Alison Pill (Dr. Agnes Jurati) som förvisso har en ganska dåligt skriven karaktär att jobba med men som inte lyckas med mycket. Om det är Pills fel eller regissörernas låter jag vara osagt.

 

Picard är som sagt lite upp och ner, men jag är ändå glad att Stewart är tillbaka i sin paradroll. Det finns gott hopp om säsong 2 och vi är inte ens i närheten av den väldigt underväldigande avslutningen som Star Trek: Nemesis (2002) tack och lov inte visade sig vara.

 

Betyg: 4- gubbstruttar i rymden av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards