Direktlänk till inlägg 1 juli 2020

If It Bleeds

Av Ulf - 1 juli 2020 15:27

 

“Because there really is a second world. It exists because people refuse to believe it’s there.”

 

Författare: Stephen King

År: 2020 (2020)

Sidor: 448

Förlag: Scribner (svensk förlag: Albert Bonniers Förlag)

ISBN: 978-1-9821-3797-7

 

Stephen King återvänder till kortromanformen med sin samling If It Bleeds. Få författare nu verksamma behärskar det här formatet så bra som King gör och här visar han det återigen. Det är en ganska brokig samling berättelser vi presenteras för och har inte ett riktigt genomgående tema som sådant. Vad som däremot är både oväntat och ovanligt när det kommer till den här typen av samlingar är att inte någon av de fyra historierna sticker ut som betydligt sämre än de andra. If It Bleeds är en väldigt jämn bok, men om jag ska försöka mig på att skriva lite om varje berättelse kan jag lika gärna göra det i den ordning jag skulle rankat dem på en lista:

 

4. Mr. Harrigan's Phone


Stenrike Mr. Harrigan har på ålderns höst lite problem med synen och anställer därför den blott nioårige Craig för att läsa för honom några timmar då och då. Några år senare ger Craig sin vän en present, en Iphone 1.0 Till en början totalt ointresserad av tekniken blir Mr. Harrigan fascinerad när han inser att han kan få rapporter från Wall Street i realtid på den lilla maskinen. När Harrigan slutligen dör låter Craig telefonen han älskade följa med i kistan. Det var hans första misstag...

 

3. If It Bleeds


Holly Gibney kommer ett nytt fall på spåren när något i reportern vid ett bombdåd inte riktigt är som det ska. Det utvecklar sig till en konfrontation med bäring på vad som hänt Holly i tidigare böcker King använt karaktären, senast The Outsider (2018).

 

2. Rat


Drew Larsons största önskan är att skriva klart en roman. Efter ett katastrofalt försök som nästan kostade honom både familj och mental hälsa har idén dock legat på sparlåga under flera år. Nu har dock Drew fått en ny idé och han behöver lugn och ro för att arbeta med den. Därför åker han upp till sin fars gamla stuga ute i de nordöstliga amerikanska skogarna. Det är bara det att han inte är helt ensam i stugan.

 

1. The Life Of Chuck


Egentligen tre berättelser i en, skriven i tre akter. För att inte spoila alltför mycket kan jag egentligen bara beskriva den första. Någon gång i en närliggande framtid har saker och ting börjat gå rent åt helsike. Svält, krig och naturkatastrofer vittnar om att planeten verkligen håller på att gå under. Mitt under allt detta börjar läraren Marty Anderson upptäcka en märklig sak. Var han än tittar ser han reklamposters för "Chuck", en man som uppenbarligen ska gå i pension och avtackas på stadens reklampelare... och i radio... och i tv... och på internet. Och överallt. 

 

Som ni märker finns här mycket att ösa ur när det gäller berättarglädje. Min favorit, The Life Of Chuck, innehåller bland annat en av de mest livsbejakande passager King skrivit under sin karriär. Jag vill inte spoila den, men den involverar en trummis och ett dansnummer. Jag har läst om denna passage tre gånger nu och den är fullkomligt mästerlig. Rat är kanske den mest klassiska King-historien i samlingen och jag gillar hur King återigen använder sig av staden utan namn, TR-90, som backdrop. Titelhistorien, If It Bleeds, är den första historien där Kings älsklingskaraktär de senaste åren, Holly Gibney, spelar huvudrollen. Jag gillar också Holly. Hon är lite som en mer realistiskt tecknad Lisbeth Salander där de autistiska dragen inte enbart är av godo utan också ställer till med diverse problem. Slutligen är Mr. Harrigan's Phone en spökhistoria om vänskap, saknad och hämnd. Gott så.

 

If It Bleeds är inte en perfekt samling på något sätt, men som jag nämnde innan så är det en väldigt jämn dito. För fans är det obligatorisk läsning och för er som inte är uttalade fans av King (hur kan ni leva med er själva?!) så funkar den också som en ganska bra inkörsport till hans berättarkonst.

 

Betyg: 4 talande gnagare av 5 möjliga

 


 
 
Catharina

Catharina

1 juli 2020 16:53

Har ej läst nåt av Stephan King. välkommen till min bokprinsessan.

http://bokprinsessan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards