Alla inlägg den 18 september 2020

Av Ulf - 18 september 2020 20:56

 


Regi: Carles Torras

Manus: Carles Torras/David Desola/Hèctor Hernández Vicens

Medverkande: Mario Casas, Déborah François, Guillermo Pfening mfl.

Produktionsbolag: Babieka/Netflix/Zabriskie Films

År: 2020

Längd: 94 min

Land: Spanien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt11127690/

 

Ángel arbetar som ambulanssjukvårdare och bor tillsammans med sin flickvän Vane. När han är inblandad i en bilolycka på jobbet blir han förlamad och snart krackelerar hans förhållande. Ángel beskyller Vane för att förhållandet tog slut och snart kommer han till insikten att han måste hämnas.

 

Spanien och thrillers brukar vara en bra kombination och jag har sett åtskilliga goda exempel på detta genom åren. The Paramedic håller sig tyvärr verkligen i mittfåran och klarar inte av att överraska. Mario Casas är bra i huvudrollen, men Ángel är en så pass fyrkantigt skriven karaktär att man undrar redan från första början varför Vane stannar kvar hos honom. Det finns ingen utveckling här. Han går mest från att vara ett svin som stjäl från dödsbon till att bli ett mordiskt ärkenöt. När jag tänker efter kanske det är en utveckling, men den är i sådana fall tämligen minimal.

 

The Paramedic lider av att den aldrig lyckas bygga ordentlig suspens. Vi vet exakt hur varje scen kommer utspela sig och den sympati jag tror att manusförfattarna ville att vi skulle känna för Ángel till en början funkar helt enkelt inte. Han är en mansbebis med allvarligt arkaiska värderingar, så nej, karaktär och manus faller platt.

 

Sen kan jag inte sticka under stol med att filmen i sig är ett habilt verk, men den är bara så pass ointressant att jag började fundera på om det rör sig om någon typ av pengatvätt i filmproduktionsform. Författarna själva kan inte alla tre ha skrivit det här, läst det och tänkt att yes, här har vi en hit! Väldigt lättförglömlig.

 

Betyg: 2- va, såg jag en film precis? av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards