Senaste inläggen

Av Ulf - 12 september 2020 17:30

 


Regi: Jeff Orlowski

Manus: Jeff Orlowski/Davis Coombe/Vickie Curtis

Medverkande: Tim Kendall, Aza Raskin, Justin Rosenstein mfl.

Produktionsbolag: Exposure Labs/Argent Pictures/The Space Program

År: 2020

Längd: 94 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt11464826/

 

Jeff Orlowski samlar avhoppade röster från de största sociala medieföretagen på planeten för att utröna om Facebook, Twitter och alla de andra egentligen är något bra eller något dåligt?

 

För någon som arbetar med ungdomar dagligen har skiftet de senaste åren blivit uppenbart - gymnasiegenerationen idag kommer inte ihåg en värld som inte var genomsyrad av sociala medier. Det är en realitet som vi måste förhålla oss till. Att försöka få "bort" verktygen är inte ett alternativ. De genomsyrar vår värld i samtliga åldersspann och därför är det också viktigt att förstå hur de verkligen fungerar. Därför är Jeff Orlowskis dokumentär otroligt viktig, om än med sina brister.

 

Det är alltid svårt att undersöka nu verkande företag. Anställda kommer inte komma ut och berätta sin syn på saken och när man "bara" har folk som medvetet eller ofrivilligt lämnat nämnda företag som språkrör blir bilden något skev. Orlowski kommer dock undan lindrigare än många dokumentärfilmare som försöker sig på det här konststycket i och med att han fått tag i några riktiga höjdare som arbetade på de allra högsta nivåerna.

 

Dokumentären varvar intervjuer med dessa före detta anställda med ett fiktivt narrativ där vi får följa en amerikansk medelklassfamilj och deras förhållande till sociala medier. På ytan kan detta drag verka något löjligt, men jag tror att genom illustrationen av problematiken så kommer också fler ta den till sig. Det jag saknar något är de positiva aspekterna med sociala medier. De nämns i förbifarten, men Orlowski stannar aldrig upp och reflekterar över dessa. Avslutningen känns också något utdragen.

 

Själv är jag kluven till användningen av sociala medier. Jag publicerar en massa saker på Facebook hela tiden (däribland de här posterna), men ser ändå till att jag inte sitter för länge åt gången. Anledningen är enkel - jag vet själv hur jäkla uppslukad man kan bli av medieströmmen och har blivit det flera gånger. Det mest oroande som The Social Dilemma visar upp är att den yngre generationen inte har den förankring i "världen innan" som folk som växte upp utan sociala medier har. De har av naturliga skäl ingenting att jämföra med. Vad detta kommer ha för långtida effekter, såväl politiska som personliga, kan bara tiden utvisa.

 

Betyg: 4 filmer jag kommer använda i undervisning av 5 möjliga

 

Av Ulf - 7 september 2020 19:55

 


Regi: Felix Binder

Manus: Marc O. Seng

Medverkande: Cornelia Gröschel, Tim Oliver Schultz, Frederic Linkemann mfl.

Produktionsbolag: Netflix

År: 2020

Längd: 92 min

Land: Tyskland

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt12875782/

 

Wendy lever med man och barn i ett sömnigt radhusområde. Även om familjen inte har det särskilt gott ställt (så pass att de hotas av vräkning) har hon och maken Lars ett lyckligt äktenskap. En kväll efter jobbet blir Wendy kontaktad av en hemlös man som känner igen att hon "är som honom". Han råder henne att sluta ta den medicin som läkarna skrivit ut till henne. Förvirrad men nyfiken lyder Wendy rådet...

 

Jag brukar gilla tysk film och jag brukar gilla superhjälterullar. Slå ihop dem och det borde bli skitbra, eller? Mja, inte riktigt, men Freaks har defintivt några poänger att göra. Framförallt handlar det om skildringen av det vardagliga livet som, med eller utan krafter, är ganska pissigt ibland. Hollywood har försökt visa på "arbetarklasshjälten" i många superhjälterullar, men dessa protagonister känns alltid lite för bra eller för kompetenta för att fastna i en jobbig livssituation.

 

Wendy funkar riktigt bra som karaktär just på grund av hennes brister. Hennes jobb (på det tyskaste av alla snabbmatsställen, Kotletten Himmel) är ett riktigt skitgöra och hon hunsas av chefer, dryga snubbar på stan och till och med barnen i kvarteret hon bor i. "Vad ska du göra åt saken?" kaxar en ung kille som snott hennes sons fotbollsskor fram. Nej, just det, inget. Därför blir också den katarsis när Wendy kan börja använda sina krafter väldigt mycket bättre än i gemene superhjältefilm.

 

Skådespelarna funkar också bra, från Cornelia Gröschel i huvudrollen till hennes antagonist i Tim Oliver Schultz spelandes en annan person med krafter. Förresten verkar Carrie Anne Moss ha en tysk dubbelgångare vid namn Nina Kunzendorf. De är kusligt lika!

 

Manuset är istället var Freaks tappar poäng. Själva storyn är inget unikt och vi har sett den åtskilliga gånger förr, ofta med bättre resultat. Filmen är också något för kort för att riktigt bygga upp relationerna mellan vissa karaktärer. Det märks att detta är regissören Felix Binders blott andra långfilm. Han har främst arbetat inom tv tidigare och verkar kämpa med det längre formatet som film innebär.

 

Kritiken till trots är Freaks annorlunda nog i sin presentation och sina karaktärer att jag ändå skulle rekommendera den till genrefans. Det är knappast något mästerverk, men fullgod underhållning.

 

Betyg: 3 kotlettentusiaster av 5 möjliga

Av Ulf - 5 september 2020 23:15

 


Regi: Julius Berg

Manus: Julius Berg & Mathieu Gompel (baserat på Yves H.:s serieroman Une Nuit De Pleine Lune)

Medverkande: Maisie Williams, Sylvester McCoy, Rita Tushingham mfl.

Produktionsbolag: Blue Light/Wild Bunch/XYZ Films mfl.

År: 2020

Längd: 92 min

Land: Storbritannien

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt9806370

 

Nathan har inte haft särskilt lätt i livet, men han går ändå ett steg längre än vanligt när han tillsammans med vännen Terry och deras nyvunne bekantskap Gaz bestämmer sig för att göra ett inbrott hos ett äldre par. När gänget, tillsammans med Nathans flickvän Mary, inte lyckas få upp kassaskåpet i huset bestämmer de sig för att vänta på husets ägare. Snart inser de dock att inte allt står rätt till med det gamla paret. De är alldeles för... lugna.

 

Julius Bergs version av den ypperliga belgiska serieromanen Une Nuit De Pleine Lune lyckas ta en tät och trovärdigt drabbande historia och göra något mycket märkligt. Eftersom jag hade läst serien sedan innan visste jag vad som skulle hända, men Berg bygger upp en spänning i den inledande akten som funkar väldigt bra. Under filmens två sista tredjedelar tappar han dock bollen rejält.

 

Skådespelarna är klart över medel, med den gamle karaktärsskådespelaren Sylvester McCoy som höjdpunkt. McCoy, mest känd för smått excentriska karaktärer spelar rollen av den äldre mannen, Richard, och gör honom till en mysfarbror med ett mörker precis bakom den belevade fasaden. Jake Curran, mannen med kanske det mest brittiska utseendet någonsin, gör också en bra roll som den totalt bindgalne Gaz. Maisie Williams kanske står som största stjärna, men hennes porträtt av Mary är dessvärre tämligen tamt.

 

Tamt är också resten av filmen efter den lovande inledningen. Julius Berg & Mathieu Gompel har inte lyckats översätta den desperation och ångest som finns i serieförlagan till manusform och framförallt sista akten är ett riktigt stolpskott. Riktigt synd på bra källmaterial och en del fina skådespelarinsatser.

 

Betyg: 2 dandys med mörka hemligheter av 5 möjliga

Av Ulf - 4 september 2020 12:25

 

ALLA MÅSTE STÖDJA! - Varan-TV återförenas

 

Under den mörka forntiden, även känd som 1990-talet, var humorgruppen Varanteatern kanske en av mina största inspirationskällor och glädjeämnen. Till och med den här bloggen är döpt efter deras första tv-avsnitt, Skitfin kultur och sånt. Varanerna dansade (?) två somrar och sen blev det tyst. Tills nu.

 

Varanteatern har genom sin Facebook-grupp haft kontakten med fansen genom åren och det är svårt att hitta någon i min generation (i alla fall i södra Sverige) som inte stiftat bekantskap med deras karaktärer under de 20+ år som gruppen varit inaktiv. Imorse släpptes bomben - Varanteatern återförenas... om vi vill. Kickstarterkampanjen drog igång med ett mål på 300 000 kronor. I skrivande stund har den varit live i lite mer än sju timmar och man har snart passerat 900 000. Det kommer alltså att bli av. Frågan är hur mycket det blir av det goda. In och stötta. Det här pissåret blev just lite, lite bättre!

 

Kickstartern hittar du på: https://www.kickstarter.com/projects/varantv/stod-varan-tv/

 

Och kom ihåg, du får bara ta tre steg innan du måste släppa bollen!

Av Ulf - 31 augusti 2020 21:15


Regi: Dean Parisot

Manus: Chris Matheson & Ed Solomon

Medverkande: Keanu Reeves, Alex Winter, Kristen Schaal mfl.

Produktionsbolag: Hammerstone Studios/Dial 9/Dugan Entertainment mfl.

År: 2020

Längd: 91 min

Land: USA/Kanada/Italien

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt1086064/

 

Bill & Ted lyckades inte riktigt med konststycket att ena världen med sin musik. Faktiskt så misslyckades de ganska kapitalt. Nu, 25 år efter att de hade sin enda riktiga hit, försöker de fortfarande desperat hitta den där låten som kommer rädda världen. När de återigen får besök från framtiden står det klart att det inte bara är världen som står på spel. Det är hela verkligheten... och tiden håller på att ta slut.

 

Filmerna om Bill & Ted var riktiga barndomsfavoriter för mig. Som några slags proto-Wayne's World-snubbar lyckades Keanu Reeves och Alex Winter förkroppsliga metalfandomen från 80-talet. Välmenande men ytterst, ytterst korkade träffade de på alla från Döden själv till Napoleon i sin jakt på att slutföra sitt uppdrag - att ena världen genom musik. Ryktena om en tredje film har florerat under många, många år, men ärligt talat trodde jag inte det skulle hända. Keanu Reeves blev en megastjärna, Alex Winters blev... Alex Winters. Lägg därtill problem med manus och distribution och filmen tog över tolv år från pitch till film. Tyvärr var det inte värt väntan.

 

Det finns så många vägar som man hade kunnat ta det här manuset och göra det skitkul, men filmen lider av två stora problem - tempo och brist på rock. De två första filmerna i serien hade ett tempo som tryckte gasen i botten och kastade ur sig skämt på löpande band. Alla funkade inte, men tillräckligt många gjorde det för att alla skulle hitta sina egna favoriter. Face The Music försöker förgäves hitta tillbaka till samma energi, men känns ganska trött. När merparten av filmens soundtrack dessutom ligger mer inom popgenren än rock/metal känns det som en lite menlös slutprodukt.

 

Filmen har sina goda sidor också. Keanu Reeves och Alex Winters faller tillbaka in i sina roller väldigt fort. Min favoritskådespelare i filmen var dock Brigette Lundy-Paine som Teds dotter Billie. Lundy-Paine gör en lysande imitation/hyllning till Reeves hela uttryck från de första filmerna att hon stjäl varenda scen hon är med i. Samara Weaving är inte lika bra i rollen som Bills dotter Thea, men hon är så förvillande lik en ung Margot Robbie att de kunde vara systrar. Förhoppningsvis hittar hon lika rätt som Robbie i framtida roller.

 

Jag hade inga illusioner om att Face The Music skulle vara i klass med de gamla filmerna, om bara så för de nostalgiglasögon jag ser dessa med, men det här känns tämligen... meningslöst. Här finns bra idéer, enstaka bra scener, men på det hela taget saknas tempot och energin något enormt. Se om de två första filmerna istället.

 

Betyg: 2 bogus revivals, man av 5 möjliga

Av Ulf - 30 augusti 2020 16:07

State of the blog: Förändingar på gång

 

Efter lite drygt tio år på Bloggplatsen är Skitfinkultur i flyttagen. Ni kanske har märkt att antalet recensioner det här året landat på runt åtta - tio i månaden eller så. Vän av ordning kanske tänker att jag borde haft mycket mer tid nu under pandemin att haspla ur mig content och tja, det har jag nog haft. Det återuppväckte dock ett nygammalt projekt där bloggen flyttas till egen domän. Kruxet är att det inte verkar som det går att exportera allt gammalt material rakt in i den nya plattformen så processen är minst sagt långsam. Om jag skulle gissa blir flytten komplett någon gång under första kvartalet 2021. Det gör att antalet recension kommer förbli något färre än vanligt för resten av året - jag behöver helt enkelt tiden till att flytta!

 

Skitfinkultur har även gett sig in i poddträsket. Det är inte en egen podd, utan ett projekt som jag blev inbjuden till. Podden heter "Film till fikat" och jag medverkade i mitt första avsnitt idag. Med tanke på att det tar ett tag att klippa kommer detta avsnitt upp på Spotify först om några veckor. Det finns dock ingen anledning till att vänta! Det ligger redan en hel drös avsnitt som väntar på lyssnare!

 

Annars rullar vi på som vanligt! Må gott!

 

 

 

 

Av Ulf - 27 augusti 2020 21:45



Regi: Il Cho

Manus: Il Cho & Matt Naylor

Medverkande: Ah-In Yoo, Shin-Hye Park, Hyun-Wook Lee mfl.

Produktionsbolag: Zip Cinema & Perspective Pictures

År: 2020

Längd: 98 min

Land: Sydkorea

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt10620868/

 

Universitetsstudenten Oh Joon-woo vaknar en morgon upp till att hela hans stadsdel, kanske hela världen, har drabbats av ett snabbspridande virus som gör de infekterade enormt aggressiva. Med en hel lägenhetsförort ute efter blod (bokstavligen, eftersom de gillar att käka folk) ser läget extremt dystert ut för Oh. När allt hopp verkar vara ute får han dock kontakt med en överlevande i byggnaden mittemot, den vackra Kim Yoo-bin.

 

Det är inte bara jänkarna som gör remakes av franska filmer tydligen. Il Chos #Alive är en ganska klar ganska klar ripoff på 2018 års The Night Eats The World, men jag måste säga att jag föredrar den här versionen. Mycket har med igenkänningsfaktor att göra. Vi kan nog alla åtminstone föreställa oss livet i isolation och karantän efter 2020 och det gör mycket för #Alive.

 

Huvudrollsinnehavarna är dessutom förbaskat charmiga båda två. Joon-woo (Ah-In Yoo) är inte den skarpaste kniven i lådan, men kompenserar detta med en sällan skådad överlevnadsinstinkt. Kombinera detta med Yoo-bin (Shin-Hye Park) och hennes totala badass utstrålning och du har ett lyckat koncept.

 

När det gäller zombierullar (även om "z-ordet" aldrig nämns) handlar det dock till syvende och sist om hur de levande döda porträtteras. #Alives version av dessa är väldigt lyckad måste jag säga. De är inte de klassiska hasande zombierna vi sett i Romeros filmer och inte heller enbart de hypersnabba sprintlöparna som blev mer populära under 2000-talet utan någonstans i mitten. Att Il Cho gett dem förmågan att klara av vissa simpla saker, såsom att öppna dörrar och klättra, gör dem också mer än lite creepy. Specialeffekterna är bra och blodet sprutar i all sin röda prakt.

 

Den enda större kritik jag har mot #Alive ligger på manussidan. Här finns några plot holes som är svåra att ignorera och slutet känns lite väl kort och avhugget. Den samhällskritik som genomsyrar de bästa filmerna i genren lyser också med sin frånvaro, förutom några galghumoristiska jabbar mot sociala medier. Om du gillar zombierullar i allmänhet kommer du dock gilla #Alive. Det är definitivt en av de bättre filmerna i genren de senaste åren.

 

Betyg: 4- zombieparkoursprinter av 5 möjliga


Av Ulf - 25 augusti 2020 17:06

 

Regi: Buddy Cooper & John Douglass

Manus: Buddy Cooper

Medverkande: Matt Mitler, Ruth Martinez, Bill Hitchcock mfl.

Produktionsbolag: OK Productions

År: 1984

Längd: 86 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0124014/

 

Ett gäng uttråkade collegeelever ska spendera ett lov hängandes i campusbaren när de får ett erbjudande svårt att motstå. En kille i gänget, Ed, kontaktas av sin far som han inte talat med på många år. Farsgubben vill ha hjälp att bomma för hans strandhus inför vintern. Vad gänget inte vet är att Ed Sr. fortfarande inte förlåtit sin grabbhalva för den roll han spelade i olyckan som hade ihjäl hans fru.

 

Det är fortfarande 20 grader ute så Schlock Summer fick ha en installation till. The Mutilator, eller Fall Break, som den hette på bio, är verkligen en standardslasher 1a. Jag fick den rekommenderad på diverse forum som en underskattad pärla, men när jag säger att den är formelmässig är den verkligen paint by numbers. Inget fel med det. Vissa genrefilmer tjänar på att hålla sig till grunderna och göra dem bra. The Mutilator gör ungefär en tredjedel bra och två tredjedelar är genomusla.

 

Det som verkligen fortfarande funkar är de förvånasvärt välgjorda praktiska effekterna. Det är lite Tom Savini över dem och de ser ofta väldigt brutala ut. Gillar du klassiska skräckeffekter lär du få en kick av dem. Sen är det ju allt det där andra. Det är svårt att peka på vad som egentligen är värst mellan skådespelet (överspel i den högre skolan!) eller soundtracket som varvar traditionell skräckfilmsmusik med, I shit you not, poplåtar som låter som introt till valfri 80-tals-sitcom. De sistnämnda scenerna är oftast helt i avsaknad av annat ljud och filmen lyckas förmedla en märklig känsla av introt till Full House (1987 - 1995) både en och två gånger. Jag tror dessutom att Morey Lampley lyckas, i denna hans enda filmroll någonsin, utbrista det mest ofrivilligt komiska dödsvrålet i hela genren. Guld!

 

The Mutilator är en typisk riff-film. Du kommer säkert ha skitkul att kolla på den här tillsammans med likasinnade polare. En skräpfilm i ordets rätta mening, men rätt typ av skräp!

 

Mest schlockiga scenen: Så många! Den som tar priset är nog dock scenen där en karaktär, under löfte om att få se sin flickväns bröst, speedas upp till dubbel hastighet när han dansar en jigg... eller något sådant. I can't make this shit up!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards