Direktlänk till inlägg 18 september 2010

Ja, jag bor fortfarande i Lund

Av Ulf - 18 september 2010 19:09



Titel: Ja, jag bor fortfarande i Lund

Författare: Eskil Fagerström

År: 2010 (samlade krönikor 2007 - 2010)

Sidor: 197

Förlag: Sekel Bokförlag

ISBN: 978-91-85767-56-4


Ja, jag bor fortfarande i Lund samlar 66 krönikor av Sydsvenskan-journalisten Eskil Fagerström. Inriktningen ligger inte särskilt förvånande på staden Lund och allt som händer (eller inte händer) i den. Det blir nedslag i Lunds tynande kulturliv, reportage om cykelmarodörer och muserande över studentkulturen.


I mitt arbete som skribent och medieanalytiker läser jag en faslig mängd krönikor. De allra flesta är intetsägande, några är förbluffande usla och ytterligen en liten, liten handfull är otroligt läsvärda, informativa och roliga. Jag fastnade för Fagerströms krönikor när han skrev om det planerade studentboendet på Smörlyckan i Lund och sedan dess pryder både den krönikan och den om Smörlyckeborna ("Lunds siouxindianer") städskåpet i lägenheten. Fagerström skriver rappt, vetgirigt och förbannat roligt. För alla som har bott i Lund, arbetat i Lund, studerat i Lund, älskar eller hatar Lund så är den här boken oumbärlig.


Antologier av kortare texter har ofta en benägenhet att "mätta" en rätt fort. För att undvika detta använde jag Fagerströms bok som sällskap när jag tog en cigarett. Efter ett tag märkte jag att jag av någon underlig anledning började röka mer och mer. Eskil, om jag får lungcancer är det helt och håller ditt fel. Jag avsäger mig allt personligt ansvar och fri vilja, okej? Skämt och sido, eftersom jag inte vill öka på min cigarettkonsumtion började jag ha boken som tågbok men lovade mig själv att bara läsa den på hemvägen (då jag vanligtvis ändå somnar efter ett tag). Nej, det gick inte det heller. Istället missade jag hållplatsen och landade på Köpenhamns skabbigaste hållplats en morgon (Østerport för den som vill veta). Då kastade jag upp armarna i vädret och sträckläste krönikorna när jag kom hem. Jag tror nu att jag snubblat över Sveriges främste krönikör. Eskil (vi är på förstanamnsbasis nu, bara så du vet), jag har hört att du bor i centrala Lund. Jag med! Ska vi leka?


Betyg: 5 siouxindianer av 5 möjliga

 
 
Ingen bild

Eskil Fagerström

22 september 2010 12:14

Tack för en fin recension - roligt att du gillade boken. Det värmer!

bästa h,
Eskil

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards