Alla inlägg under maj 2009

Av Ulf - 6 maj 2009 23:00

 



Så var det då dags för ännu en av mina favoritserier att gå i graven. Den här våren har varit tuff för tv-diggaren i mig. Battlestar Galactica, Kyle XY, Terminator - The Sarah Connor Chronicles och alltså nu Scrubs har slutat. Den sistnämnda är den jag kommer sakna mest. Inte för att Galactica är en sämre serie, men den kändes färdig. Scrubs lämnar mig med ett behov att få mer. Innan någon kommenterar, så ja, jag vet att den antagligen kommer komma tillbaka med nya skådisar nästa år, men jag vägrar se den. Man kan inte skära bort så pass viktiga karaktärer efter åtta säsonger. Omöjligt. Nåja, låt oss se lite närmre på det sista avsnittet då. För er som är internetanalfabeter eller överdrivet rädda för IPRED så kan det här betraktas som en stor spoilervarning.

Förra veckans avsnitt slutade med att J.D fick anställning på ett nytt sjukhus för att vara närmre sin son. Hela det sista avsnittet, vilket är dubbelt så långt som vanligt, är ett enda stort tårdrypande farväl med lite skratt inskjutna här och där. Jag kanske kommer uppskatta det mer när jag inte upplever den bitterljuva känslan att se det sista avsnittet av en av mina absoluta favoritserier genom tiderna, men nu upplevde jag det som lite väl tårdrypande. Eller, vänta...

Jag kollade just igenom slutscenerna igen och nej, jag kan inte hålla mig objektiv. Därför:

Betyg: 5 överdrivet känslosamma läkare av 5 möjliga

Av Ulf - 5 maj 2009 11:30

 


En samling berättelser om amerikanska storstadsbor och deras relationsproblem. Kan det vara nåt? Det enkla svaret är "nej". Det långa svaret är "utav helvete nej". Baserad på boken med samma namn (en bok med brutalt ärliga svar givna i en frågespalt om kärlek och relationer) men utan bokens bitska formuleringar så faller den här filmen platt och kan inte resa sig där den ligger och sprattlar med sitt unkna manus och dussinskådespelare. För att börja med manuset - det är en film baserad på en frågespalt. Redan där borde man misstänka flera begravda zombiehundar. Men, jag är hellre den som friar än fäller, tänkte jag och drog mig till minnes att Pirates of the Carribean baserades på en åkattraktion på Disney World och Convoy baserades på en låt utan karaktärer. Inte för det är exempel på magiska filmer men de är åtminstone underhållande. Föga anade jag den hötorgspsykologi jag skulle utsättas för...

Karaktärerna är pappfigurer av crepe och riktigt idiotiska i all sin naivitet. Det här ska föreställa män och kvinnor i sena 20 - årsåldern till tidiga 30-årsåldern. Varför har de då lika dålig självinsikt som tonåringar? Varför har de inte lärt sig någonting om hur det andra könet fungerar? Varför får Ben Affleck fortsätta skådespela? Frågorna är många. Den enda lilla ljuspunkt man kan hitta i det här debaklet är Justin Long som Alex - en kille som i alla fall är ärlig. Resten är lögnaktiga, småsinta eller omogna idioter som man bara vill slå. Just det, Scarlett Johansson är också med och har en semi-nakenscen vilket i alla fall är trevligt. En liten pluspoäng till då. Just det igen, Kris Kristofferson är också med. Liten pluspoäng till då. Fan...

Regin är...där, antar jag. Den är varken bra eller dålig. Jennifer Connelly är lika usel med vilken regissör som helst så det spelar inte så stor roll. På det hela taget är det dock en ointressant historia, några mindre skratt men en riktigt, riktigt dum film.

Betyg: 1 hysterika av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards