Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

Yarden

Av Ulf - 4 maj 2012 20:03



Författare: Kristian Lundberg

År: 2009

Sidor: 144

Förlag: Symposion

ISBN: 978-91-7139-855-0


Kristian Lundberg berättar om sin uppväxt med sin psykiskt sjuka mor, kampen för att kunna hitta tid och ekonomiskt andrum att skriva och framförallt sitt arbete på Yarden i Malmö. Yarden är en del av Malmö hamn som få som inte jobbar där har tillträde till där stora lastfartyg lastas med allsköns gods. Kristian jobbar framförallt med att lasta bilar tillsammans med de andra timanställda på Yarden - ett slitsamt arbete under hög press, både på kropp och själ.


Jag har haft Yarden liggande i min bokhög i någon månad nu men aldrig känt mig riktigt manad. Den har en "jobbig" längd - en bok man inte läser på en kafferast men ändå inte har som följeslagare under ett antal nätter. Idag blev det då äntligen dags och... jag är knockad. Lundberg skriver med en arbetarhjältes bitska ilska samtidigt som han blandar upp den hårdkokta skildringen av hamnlivet med vackra alluderingar till klassisk litteratur. Föga förvånande är det många nickar åt svensk arbetarlitteratur från tidigt 1900-tal, men här finns referenser och blinkningar åt alla från Proust till Robert Ludlum (!). Men Lundgrens kärlek till litteraturen blir aldrig pretentiös eller referensstaplande. Istället tillför den en fördjupande dimension till en väldigt rak historia. Imponerande.


Lundbergs språk är magnifikt. Det finns inget annat sätt att säga det. Smaka bara på den här observationen:


"Helvetet är också vi. Känns det inte bra att läsa det? Tryggt och provocerande på ett lugnt och säkert vis. En annan sak är att genomleva helvetet. Helvetet är inte bara en plats; det är också det avstånd som växer mellan oss. Att vända bort blicken. Att veta och ändå inte agera. Att veta och bara fördöma. Det är länge sedan nu; anfallen - ändå lever de i mig, djupa mörka skuggor som när som helst kan dra mig ner i djupet igen, månader, dagar. Jag vet inte. Det är just det. Helvetet saknar tid. All tid är nu och då."


Speciellt rörande är Lundbergs beskrivning av uppväxten med sin schizofrena mor. Det riktigt sliter i hjärtat i dessa passager, liksom det sliter i hela min kropp när jag läser om arbetsförhållandena i hamnen. Jag har själv haft en del arbeten där jag jobbat med kroppen som främsta instrument och känner igen mig själv så väl. Rädslan för att som timanställd inte få komma tillbaka, lättnaden när man får göra det - även om man för tillfället arbetar på ett ställe man inte trivs på. Ordet "arbetarhjälte" har gått ur mode. Själv sitter jag nu bakom ett skrivbord, lär ut litteraturhistoria och dylikt till gymnasieelever och mår riktigt gott. Det är lätt att romantisera ett fysiskt hårdare arbetsliv. Då kommer Lundbergs bok som ett slag på käften. Klasskampen lever och frodas - inte minst på Yarden.


Betyg: 5 böcker just DU ska läsa av 5 möjliga



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards