Direktlänk till inlägg 11 juli 2012

1Q84 del 1

Av Ulf - 11 juli 2012 21:18

 


Titel: 1Q84

Författare: Haruki Murakami

År: 2009

Sidor: 309

Förlag: Shinchosha (brittisk förlag: Random House)

ISBN: 9781846555497


Tengo försöker slå igenom som författare i Tokyo och inte minst vinna ett prestigefyllt pris för nya författare. Genom sin agent får han händerna på årets nominerade till priset och fastnar speciellt för en historia. Den är inte välskriven, håller knappt ihop, men har något som fångar Tengo till den milda grad att han går med på att i hemlighet revidera den. Författarinnan, 17-åriga Fuka-Eri, kräver dock att få träffa Tengo innan hon accepterar erbjudandet.


Samtidigt, i en annan del av Tokyo, jobbar den vackra Aomame som lönnmördare åt en rik änka. Aomame och änkan delar samma filosofi - att män som förgriper sig på kvinnor måste likvideras. Men Aomame börjar snart upptäcka detaljer i sin omgivning som inte stämmer med vad hon tror sig ha vetat. En kväll finns det helt plötsligt en extra måne utanför fönstret...


Haruki Murakami, som jag hyllat dig. Med all rätta dessutom; Murakami är en av mina absoluta favoritförfattare och kommer att så förbli. Det är därför jag måste säga att även om första delen av 1Q84 är en helt okej bok så är jag ganska besviken. Jag hade helt enkelt förväntat mig mer av en Murakami-roman. Här finns korn av briljans i en ganska omständig och segdragen helhet. Just när boken ska lyfta och grabba tag i mig faller tempot igen och man får vänta tills bokens två avslutande kapitel innan spänningen blir konsekvent.


Jag har rätt bra koll på Japans moderna historia i och med att jag pluggat både japanska (språket) och japansk historia på universitetsnivå. Trots denna förkunskap hade jag ganska svårt att hänga med i saker som säkert är självklara för infödda japaner men som vi i väst sällan eller aldrig hört talas om. Det är anmärkningsvärt eftersom Murakamis universella berättarkonst troligen är en stor del till varför han blivit så populär utanför hemlandet. Problemet med 1Q84 är att de kulturella beröringspunkterna blir så pass obskyra att jag inte riktigt förstod vidden av dem innan jag läste på om dem. Murakami förklarar inte heller dessa och jag måste erkänna att 1Q84 är en utmanande bok att förstå på ett djupare plan.


På tal om utmanande blir de många sexskildringarna till sist ganska tråkiga att läsa. Murakami brukar annars vara en av få författare som kan skriva om sex utan att det blir tillgjort eller klumpigt. Här knullas det friskt på var och varannan sida och till sist suckade jag mest och ville att historien skulle fortlöpa. För historien, berättelsen i sig, är bra och intressant. Vissa kapitel är fortfarande sådär surrealistiska som bara Murakami kan skriva dem. Den intressanta historien och den för Murakami typiska magiska realismen kommer trots allt locka mig till nästa del i trilogin. Gott så, men jag har läst mycket bättre böcker av samma författare.


Betyg: 3 böcker i stort behov av en redaktör av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards