Alla inlägg den 17 maj 2013

Av Ulf - 17 maj 2013 23:18


Regi: Jacob Aaron Estes

Manus: Jacob Aaron Estes

Medverkande: Tobey Maguire, Elizabeth Banks, Ray Liotta mfl.

Produktionsbolag: LD Entertainment & Mark Gordon Productions

År: 2011

Längd: 91 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: N/A

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1433207/

 

Allt i livet handlar om detaljer. Till synes små händelser väver tillsammans ett nät som kan sluta var som helst. Det blir Dr. Jeff Lang plågsamt medveten om när hans nya gräsmatta attackeras av hungriga tvättbjörnar. Fast besluten att rädda sin nya investering försöker Jeff först skrämma bort de oinbjudna gästerna, sen fånga dem och till sist döda dem. Det blir starten på en händelsekedja med både otrohet och mord... och inte på tvättbjörnar då.

 

Den här filmen hade obemärkt flugit under min radar tills jag letade efter bra dramakomedier för någon vecka sedan. En dramakomedi som funkar är oftast en riktigt trevlig filmupplevelse, men dessa är dessvärre ganska sällsynta. När jag såg att det var Jacob Aaron Estes, mannen bakom den underskattade Mean Creek (2004), som låg bakom filmen blev jag dock intresserad - trots mitt starka ogillande av Elizabeth Banks. Banks har något i sitt uttryck som irriterar mig. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men så fort hon är med i en film lyckas hon sänka den ett snäpp. I The Details är hon ändå helt okej och jag störde mig inte nämnvärt på henne. Samma sak kan sägas om de andra skådespelarna i filmen. Tobey Maguire gör en helt okej huvudroll och har förvånansvärt bra komisk timing i många scener.

 

Problemet med The Details är att den försöker vara American Beauty (1999). Där American Beauty ibland kunde falla på fel sida prettostängslet gör dock The Details allt för att vara så "cool" som möjligt. Här finns inga större utsvävningar, vilket också gör att passionen som AB har inte står att finna. När man till och med går så långt så att man låter Tobey Maguires karaktär ha en del av AB:s huvudtema som mobiltelefonsignal blir det lite väl mycket skriva på näsan.

 

Därmed inte sagt att allt med The Details är en sämre version av nämnda film. Här finns scener och ögonblick som både är riktigt roliga och insiktsfulla. Min favoritscen var den när Maguire blir konfronterad av mannen vars hustru han varit otrogen med. Maken har en lång utläggning om hur han vill göra både det ena och det andra med Maguire, men att han är en bättre man än så. Spänningen är i denna och vissa andra scener lysande. Så om du är sugen på en dramakomedi med relativt lätt tuggmotstånd är The Details inget dåligt val. Den kunde dock ha varit bättre.

 

Betyg: 3 Laura Linneys ansiktsuttryck vid sex är scary shit! av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards