Alla inlägg den 17 februari 2014

Av Ulf - 17 februari 2014 21:05

 


Martial Arts Mondays

 

Sedan jag återupptog min kampsportsträning i somras har jag i princip gjort dojon till mitt andra hem. Med en mer vuxen inställning till träningen, och ett annat öga för detaljer än jag hade när jag var yngre, har jag dock märkt en sak när jag tittar på actionfilmer - jag börjar numera se en dålig fight på mils avstånd. Eftersom jag lever lite efter devisen "kill your darlings" tänkte jag därför se om de klassiska kampsportsfilmerna (och personliga favoriter) med fräscha ögon. Vilka filmer håller i sin fighting? Vissa tar sig lite väl stora friheter? Vissa funkar inte alls? Jag är klart ingen mästare på något sätt, men kombinationen av två av mina stora intressen, film och kampsport, är för kul för att ignorera. 

 

Filmerna kommer till stor del komma från Asien, helt enkelt eftersom de bästa och mest inflytelserika kampsportsfilmerna oftare än inte är gjorda där. Resterande filmer kommer troligtvis vara amerikanska. För att inte se dussintalet Jackie Chan-filmer i rad kommer jag också rotera utgivningsdecennium och huvudrollsinnehavare mellan gångerna. Jag begränsar mig till cirka 50 års utgivning och kommer således se närmre på film från perioden 1960 - 2014. Uppdateringarna kommer göras varje måndag, eller ibland med två veckors mellanrum. Nästa måndag drar jag igång och ger recensionsschema för den kommande månaden.

 

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards