Direktlänk till inlägg 2 november 2015
FFF 2015: Vi hade i alla fall tur med motorsågen
Vardagens grå novemberlunk har sänkt sig över Lund igen och folk går man ur huse för att se den nya James Bond-rullen. Det tar ett tag att ställa om sig från filmorgie till att gå till jobbet igen, men jag vet att det alltid kommer en ny festival nästa år. Det blir dock troligen utan festivalgeneral Johan Barrander som ändå lämnade en liten öppning om fortsättning i sitt avslutande framträdande på lördagen. Jag har sagt det förr och det tål att sägas igen - Johan Barrander är en stor del till varför de senaste årens festivaler flutit på så pass bra som de gjort. Någon som dessutom lyckats få skräcklegenderna George A Romero och Ruggero Deodato till lilla Lund är värd sin vikt i popcorn (det blir en sjuk mängd popcorn).
Årets festival har präglats lite av "nästan-syndromet". Såvitt jag har förstått har många filmer och gäster i princip varit i hamn för att sedan precis i sista sekund glida ut ur den där förbannade hamnen igen. De två senaste åren har Deodato och Romero gjort sitt till för att höja stjärnglansen på festivalen och det är synd att man inte lyckades med en triss i spektakulära gäster 2015. Något som dock var väldigt imponerande var hur man lyckades plocka till sig den avslutande Ash vs. Evil Dead (2015). Att se rykande färskt material med Bruce Campbell i biosalong är ett minne som kommer leva med mig länge.
Huvudsaken är dock som alltid filmerna. Hur stod sig 2015 års upplaga mot tidigare år? Väldigt bra måste jag säga. Det var något färre filmer i år, men de höll i genomsnitt högre kvalitet. Några riktiga höjdare beskådades (se min ranking nedan) och antalet bottennapp var färre. Framförallt var filmerna i den grå massan runt 2 i betyg betydligt mindre och återfanns nu istället ett betygssnäpp upp. Vad som var synd var att en del av dessa visades i Malmö, vilket betydde betydligt färre besökare än vad jag trodde. Visserligen har en stad av Malmös storlek mycket annat som lockar, men med det underlaget och så pass mycket billigare priset än slumpmässig film på SF borde det ha varit fullknökat. Jag vet ärligt talat inte riktigt varför det gick som det gick.
Utan att ha någon statistik på det verkar det även som det i regel var mindre folk på visningarna i Lund i år. Det är ofta samma ansikten man ser på film efter film, men "svansen" av medföljande vänner och bekanta verkar ha uteblivit. Det var något jag själv märkte. Efter att ha försökt få med mig folk till visningar under hela festivalen lyckades jag till sist först under sista dagen. Är oktober för sent för festivalens Lundadel? Har folk gått i ide? What gives?
Hur som helst tänkte jag försöka mig på att ranka årets långfilmer (exklusive Ash vs. Evil Dead då den i sitt tv-serieformat blir mer som en kortfilm). Se det gärna som en guide att leta film efter och vilka ni enligt mig kan skippa:
1. Liza, The Fox-Fairy
2. Nina Forever
3. Love & Peace
4. Turbo Kid
5. Love
6. Der Bunker
7. Deathgasm
8. The Dark Below
9. The Demolisher
10. Cooties
11. Lyle
12. Spring
13. The Hallow
14. Villmark Asylum
15. Final Girl Standing
16. Sensoria
17. German Angst
18. Possessed
19. Bite
20. HomeSick
21. Martyrs
22. Knock, Knock
23. Cosmodrama
24. H.
Till sist är det dags för mig att dela ut mitt eget pris, Skitfint pris, för tredje året i rad. Som vanligt har jag baserat kategorierna på Oscarsgalans diton, ändrat om lite, tagit bort här och där, men här är årets vinnare:
Best Short Film: The Black Bear
Best Visual Effects: Nina Forever
Best Use Of Original Song Or Cover: Doki, Doki (Thump, Thump) - Erik Sumo & The Fox-Fairies (Liza, The Fox-Fairy)
Best Original Score: Liza, The Fox-Fairy
Best Art Direction: Der Bunker
Best Editing: Liza, The Fox-Fairy
Best Cinematography: Love
Best Adapted Screenplay: Liza, The Fox-Fairy ("Liselotte és a május" av Zsolt Pozsgai)
Best Original Screenplay: Love & Peace (Shion Sono)
Best Directing: Love & Peace (Shion Sono)
Best Supporting Actress: Nina Forever (Abigail Hardingham)
Best Leading Actress: Liza, The Fox-Fairy (Mónika Balsai)
Best Supporting Actor: Der Bunker (Daniel Fripan)
Best Leading Actor: Love & Peace (Hiroki Hasegawa)
Best Picture: Liza, The Fox-Fairy
Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...
Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...
Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 |
4 | 5 |
6 |
7 | 8 | |||
9 |
10 | 11 |
12 |
13 | 14 |
15 | |||
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
21 | 22 | |||
23 |
24 |
25 |
26 | 27 |
28 | 29 | |||
30 |
|||||||||
|