Direktlänk till inlägg 25 maj 2016

Preacher - pilotavsnittet

Av Ulf - 25 maj 2016 16:37

 


Preacher - pilotavsnittet

 

Det finns vissa verk inom populärkulturen som länge ansetts som mer eller mindre omöjliga att adaptera på ett bra sätt. Det rör sig bland annat om Arthur C. Clarkes Rendezvous With Rama (1963), Stephen Kings The Dark Tower (1982 - 2012) och i allra högsta grad Garth Ennis serieepos Preacher (1995 - 2000). Nu har den sistnämnda haft tv-premiär och The Dark Tower filmas i denna stund. Det är lika delar spännande som skrämmande. Jag avgudar nämligen Preacher - pun intended.

 

Preacher handlar om den något misslyckade predikanten Jesse Custer och hans jakt på en frånvarande Gud genom ett betydande filter americana. Den tar upp svåra frågor blandat med underhållningsvåld, humor och en kärlek till det absurda. Om jag skulle välja en serie att läsa för resten av mitt liv skulle det vara Preacher - amen. Sedan innan jag hörde om tv-adaptionen har jag lobbat till serieförlag att ge ut den i snygga utgåvor på svenska och anställa mig som översättare. Det gör jag fortfarande. Om något svenskt förlag tänker ge ut Preacher, kontakta mig. Inget skämt och ingen överdrift - ni kommer aldrig hitta en översättare som är lika beredd att ge sitt allt för nämnda projekt.

 

Hur som helst var jag väldigt orolig över tv-adaptionen. När trailern hade premiär svor jag att jag inte skulle se en minut på serien när den kom. Det där med att lova saker är dock lurigt ibland... När premiäravsnittet damp ner i dropboxen kunde jag hålla mig i två dagar innan jag såg det. Det är ändå ganska bra? Eller? Nu, en timme senare, måste jag säga att det var mycket, mycket bättre än jag vågat hoppas på.

 

Det är klart, en hel del av den underliggande teologin får inte särskilt mycket spelrum i pilotavsnittet (vilket den får i första samlade albumet), men AMC har lyckats med det mest väsentliga i Preacher. Trots viss tveksam casting har man fångat karaktärernas personligheter på ett strålande vis. Jag är väl inte jätteförtjust gällande Dominic Cooper i huvudrollen som Jesse och har sett för lite av Ruth Negga i rollen som Tulip O'Hare för att riktigt bilda mig en uppfattning, men samspelet dessa skådespelare emellan ligger helt rätt i ton. Sen har man fått en riktig jackpot i Joseph Gilgun som den evigt supande vampyren Cassidy. Nej, det är ingen spoiler. Om du inte räknat ut att han är en vampyr efter två minuter av hans karaktär undrar jag hur du sätter en fot framför den andra.

 

Manuset är som sagt helt okej, men ligger en bit från källmaterialet. Det känns lite som en light-version av Preacher, men så länge som man tangerar resten av noterna med den absurda humorn och karaktärsinteraktionen kommer jag fortsätta titta. Preacher var inte omöjlig att adaptera, så länge som du kommer ihåg att det just är en adaption. Kom igen nu, förlag, ge mig jobb!

 

Inget betyg idag. Jag får fundera. Är du fan rekommenderar jag ändå att du ser den själv. Är du inte fan sedan tidigare rekommenderar jag att du läser serien först.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards