Direktlänk till inlägg 18 december 2017
TV-året 2017 Del 1
Det börjar lacka mot jul och nyår och således är det dags att inleda årskrönikorna. 2017 var året som jag verkligen gick in för streaming inte bara med en eller två streamingtjänster utan fyra olika under året. Min TV fungerar mest som skärm att koppla om datorn till och för att titta på direktsänd sport. Tillsammans med nyheter är det det enda som TV fortfarande gör bäst... i viss mån. Om sporten jag vill se går på en kanal med reklamavbrott försöker jag hitta en stream även om den så kommenteras på magyar eller något. Om jag inte ser en kasinoreklam någonsin igen är det ändå för tidigt...
Hur som helst tänkte jag ge en lista om tio serier som jag tycker varit extra bra i år. Listan delas upp i två delar och idag kör vi således plats tio till sex:
10. Channel Zero: No-End House
Även om Channel Zeros andra säsong inte alls kom upp i samma klass som den första var det ändå en smart skriven serie som till sist tyvärr slog lite knut på sig själv. Resan dit är dock värd din tid. Bland det mest avantgarde jag sett i serieformat i år som inte regisserats av David Lynch.
9. Game Of Thrones
Efter att ha trampat vatten de senaste säsongerna tog Game Of Thrones på gott och ont full fart igen under sommaren. Jag gillade det mycket rappare berättandet som inte längre är tyngd av Martins böcker (ja, så stäm mig!), men ibland gick det lite för snabbt, vilket nätkommentarerna inte missade att peka ut. Det ser ändå lovande ut inför 2019... ja... två jävla år. Kom igen!
8. The Walking Dead
Ibland undrar jag hur folk tänker. The Walking Dead har de senaste säsongerna fått ta emot mängder med skit för att historieberättandet är långsamt. När serien sedan når fram till det kanske mest dramatiska och actionfyllda skeendet i källmaterialet är det plötsligt för mycket för snabbt. The Walking Dead är fortfarande den mest hårdsparkande zombieslakten du kan se i serieform efter sex och en halv säsong. Det är ett bra betyg det.
7. Dark
Tidsresor! Framtid! 80-talets Tyskland! Efterkrigstidens Tyskland! Mord och dubbelspel! Dark är olikt allt som kom i år med möjligt undantag för Twin Peaks. Det är tydligt att inspirationen hämtats mycket från nämnda serie, men skaparna här har gjort en helt egen twist på allt. Rekommenderas starkt och kul att kunna bryta den amerikanska dominansen med något europeeiskt.
6. Stranger Things 2
Inte lika klockren som den första säsongen, men gott och väl fantastisk underhållning. Bra karaktärsutveckling, bra manus, bra skådespel - Stranger Things 2 gör det mesta rätt. Något ofokuserad av och till, men fortfarande den bästa nostalgishowen du kan se som barn av 80-tal.
Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...
Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...
Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | |||||||
4 |
5 |
6 |
7 | 8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 | 15 |
16 | 17 |
|||
18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
23 | 24 |
|||
25 |
26 | 27 |
28 | 29 |
30 |
31 | |||
|