Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Hancock

Av Ulf - 21 april 2011 22:48

Regi: Peter Berg

Manus: Vincent Ngo & Vince Gilligan

Medverkande: Will Smith, Charlize Theron, Jason Bateman mfl.

Produktionsbolag: Relativity Media/Blue Light/Weed Road Pictures mfl.

År: 2008

Längd: 92 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0448157/


John Hancock, alkoholiserad superhjälte med en benägenhet att ha i sönder mer saker än en stenkross, är troligen Los Angeles mest hatade man. När han räddar pr-konsulten Ray från att bli påkörd av ett tåg inleder Ray en kampanj för att få den råbarkade och försupne Hancock till folkets hjälte.


Hancock var en film som gick mig helt förbi när den kom. Jag avfärdade den snabbt som bara ännu en dum sommarblockbuster som jag inväntar på dvd och sen glömmer bort. Men Hancock försvann ur mitt sinne även efter dvd-utgåvan kom, och ärligt talat; med troligen världens mest intetsägande filmposter var det inte så konstigt. När dessutom trailersen främst visar slapstickkomedi förpassade jag filmen i skräphögen. Tre år senare, aprilkväll, inget att göra, Hancock på tv - äh, vad fan, vi kör.


Will Smith har gång på gång visat att han kan bära en storfilm på egen hand. Jag tror inte någon annan skådespelare i Hollywood kan spela killen man skulle vilja vara polare med lika bra. I Hancock får han dels göra sin vanlige hjälteroll men även vara en riktig skitstövel. Smith lyckas återigen med sin roll. De övriga skådespelarna, inklusive Charlize Theron, är ganska anonyma och gör ärligt talat inte så mycket väsen av sig.


Det som gör Hancock till en helt okej superhjätefilm är manuset. Vi har alla sett dussintalet superhjältefilmer som i princip följer samma mall - hjälte skapas, hjälte presenterar sig för samhället, hjälte får stryk av skurk/och eller gör något som får honom/henne hatad, hjälte räddar dagen och får nytt självförtroende. Hancock är intressant då filmen saknar en central skurk utan fokuserar mer på vad det egentligen innebär att vara en hjälte. Det finns en "slutstrid" men denna är mer ett sätt att illustrera karaktärsutveckling på än det klassiska "rädda-hela-världen-köret".


Missförstå mig inte, jag älskar superhjältar (jag skrev till och med min mastersuppsats om dem) men ibland kan jag bli lite trött på att de personliga problem som hjältarna måste övervinna är så... banala. Det finns vissa undantag (exempelvis Batmans trauma över sina föräldrars död eller Iron Mans alkoholism och hjärtproblem) men ofta känns det som att problemen i Marvels eller DC:s universum löses enkelt med en käftsmäll. I Hancock är hjälten inte så mycket en antihjälte som han är ett komplett arsle och det är ärligt talat uppfriskande.


Dessvärre är det även manuset som stjälper filmen något. Filmen är förhållandevis kort och den skulle behöva vara ungefär en halvtimme längre. Speciellt tydligt blir detta i filmens andra halva som skulle behövt mer karaktärsutveckling för att hålla ihop den väldigt goda starten bättre. Dessutom finns det några större logiska luckor i historien som irriterar. Regin är oftast helt okej, men det finns några scener här och där som skulle behöva mer arbete.


Hur som helst är Hancock en helt okej film med vissa scener gjorda av komiskt guld. En film som fick mig att skratta så magen krampade två gånger måste jag ändå rekommendera.


Betyg: 3+ innovativa sätt att lösa fängelsebråk på av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards