Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Chopping Mall

Av Ulf - 27 november 2011 17:10


Regi: Jim Wynorski

Manus: Jim Wynorski & Steve Mitchell

Medverkande: Kelli Maroney, Tony O'Dell, Russell Todd mfl.

Produktionsbolag: Concorde Pictures & Trinity Pictures

År: 1986

Längd: 77 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd (IMDB), troligen 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0090837/


Ett gäng tonåringar bestämmer sig för att stanna kvar på gallerian efter stängningsdags för att festa loss. Vad de inte vet är att gallerians nya säkerhetssystem, autonoma robotar, har fått sina system överladdade av ett blixtnedslag och löper amok!


Chopping Mall är något av det roligaste jag sett i år. Jag har länge trott att den här filmen skulle handla om en yxmördare ala Jason Vorhees eller något och därför inte orkat bry mig bortom den kitschiga titeln. Men kitschfaktorn skruvas upp till elva när Jim Wynorski släpper lös något som liknar en blandning mellan cylonerna från originalversionen av Battlestar Galactica (1978 - 1979) och roboten från Rocky IV (1985). Satt till ett soundtrack som andas så mycket 80-tal det bara kan lyckas Chopping Mall tangera alla 80-talsfenomen redan under filmens öppningsscen. När filmen dessutom är producerad av makarna Corman och regisserad av exploitationlegenden Jim Wynorski vet man att det här kommer bli kul!


Skådespelarna är givetvis usla och förtjänar knappt att nämnas. Den enda som jag och min bisittare Niklas lade på minnet var Suzee Slater. Med det namnet måste man ha gjort porr, resonerade vi. Men nej, Suzee Slater hade en kort karriär som b-skräckfilmsskådis fram till tidigt 90-tal. Det första som dyker upp när man googlar hennes namn är hennes topless-scen från den här filmen, så nu vet ni att ni har med en klassproduktion att göra.


Det är klart att det här inte är en bra film som sådan. Vad det däremot är är underhållning på riktigt hög nivå. Lämna hjärnan i dörren, korka upp valfri kolsyrad dryck och njut av en kitschklassiker från när 80-talet var som mest 80-tal.


Betyg: 4 nej, jag kan trots allt inte ge den en femma av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards