Direktlänk till inlägg 21 april 2012

Bad Ass

Av Ulf - 21 april 2012 22:06


Regi: Craig Moss

Manus: Craig Moss & Elliot Tishman

Medverkande: Danny Trejo, Charles S. Dutton, Ron Perlman mfl.

Produktionsbolag: Amber Lamps & Silver Nitrate

År: 2012

Längd: 90 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1928330/



Efter Vietnamkriget har livet inte varit särskilt kul för Frank Vega. En dag blir han dock en något ovillig hjälte när han försvarar en gammal man på en buss. Efter att ha flyttat tillbaka till sitt gamla kvarter blir Frank indragen i en korruptionshärva när hans bäste vän blir mördad. Frank vill ha rättvisa och det Frank vill ha tar Frank i egna händer.


Danny Trejo fick välförtjänt sin egen rulle i den stenhårda Machete (2010) där han visade att han kunde bära en actionfilm på egen hand. Jag har sällan haft så kul i en biosalong som när jag såg nämnda film - en förvisso simplistisk men ack så skön avreagering från verklighet och vardag. Därför hade jag också ganska högt ställda förväntningar på Bad Ass. Tyvärr är Bad Ass mest en urvattnad, om än våldsammare, version av Clint Eastwood-rullen Gran Torino (2008).


Bad Ass är "okej" rakt igenom utan att glänsa på något sätt. Vissa av Trejos scener är riktigt underhållande och men lika många går förbi utan att lämna något större avtryck. Först och främst är det det splittrade manusets fel. Jag tror att Moss & Tishman hade en idé om Trejo som vigilante eller ofrivillig hjälte men föll tillbaka på actionstandard 1A av någon anledning. Filmens första 20 minuter är de klart bästa och eftersom Bad Ass håller sig till actionfilmslängden 90 minuter var det tillräckligt för jag skulle se färdigt den. Ganska bra fighting, Ron Perlman i en biroll och ett bra soundtrack gör den här filmen till en lagom bagatell som jag säkert kommer se om någon tråkig söndag eller nåt.


Betyg: 3- hungriga avfallskvarnar av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards