Direktlänk till inlägg 12 januari 2020

Frozen II

Av Ulf - 12 januari 2020 21:15

 

 

Regi: Chris Buck & Jennifer Lee

Manus: Jennifer Lee & Allison Schroeder

Skådespelare: Kristen Bell, Idina Menzel, Josh Gad mfl.

Produktionsbolag: Walt Disney Animation Studios

År: 2019

Längd: 103 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt4520988


När Arendelle skakas av en rad naturkatastrofer måste Anna och Elsa tillsammans med sina vänner resa norrut för att ta reda på vad som händer. Målet är en mytomspunnen skog deras föräldrar berättade sagor om när de var små, men som varit avskärmad från omvärlden av en ogenomtränglig dimridå i en hel generation...

 

Att Frozen (2013) skulle få en uppföljare hade ungefär lika låga odds som att snögubben Olaf inte hade diggat Ibiza. Fortfarande idag, sju år senare, ligger den trea på listan över mest inkomstbringande animerade filmer genom tiderna och Let It Go fick småbarnsföräldrar att kräkas från öronen av antalet spelningar den fick. Att det skulle ta sex år innan uppföljaren kom är dock något oväntat. De som var rätt målgrupp för första filmen är idag i åldern då "tecknat är töntigt" och frågan är om nostalgifaktorn är så hög för dem? Siffrorna från biljettförsäljningen talar sitt tydliga språk - jo, det var den. Frozen II är den mest inkomstbringande animerade filmen genom tiderna. Men är den bra?

 

Jag var inte särskilt imponerad av första filmen. Framförallt vände jag mig mot musiken som i mina öron inte hade några bra teman eller förde storyn framåt. Jag hävdar fortfarande att förutom refrängen till tidigare nämnda Let It Go så är det ett gravt överskattat soundtrack. Till del två finns det åtminstone lite större variation på musikspåret och jag måste säga att det är överlägset det förra. Här finns kanske ingen brottarhit som Let It Go, men här finns desto mer catchiga melodier och en vilja att använda musiken för att föra storyn framåt.

 

Rent berättelsemässigt är även Frozen II ganska tunn om man jämför med flertalet andra Disney-filmer. Det som räddar manuset är att man valt att ge varje större karaktär ett "definierande ögonblick" - det vill säga åtminstone en scen vardera som är så förbaskat välskriven att jag inte kan hjälpa att bli engagerad. Något förvånande är det framförallt Olafs dito som är den mest drabbande. Stort plus också för valet att inkludera Skandinaviens samer för att få den förvisso fiktiva representationen av deras kultur passande. Frozen-universumet är som bekant en Disneyfierad version av norra Skandinavien i stort och Norge i synnerhet. När bygger Disney ett Frost-land i Norge?

 

Frozen II är bättre än originalet, men inte min kopp te. Det är gott hantverk, men kommer gå in genom ena örat och ut genom andra. Underhållande för stunden och för rätt målgrupp är det säkert en höjdare.

 

Betyg: 3 Oscarsnomineringar i vardande av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards