Direktlänk till inlägg 15 augusti 2021

Gunpowder Miilkshake

Av Ulf - 15 augusti 2021 20:15

 



Regi:

Manus: & Ehud Lavski

Medverkande: Karen Gillan, Lena Headey, Carla Gugino mfl.

Produktionsbolag: StudioCanal/The Picture Company/Studio Babelsberg

År: 2021

Längd: 114 min

Land: Frankrike/Tyskland/USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt8368408/

 

När Sams mor försvinner spårlöst efter ett av sina lönnmördaruppdrag växer hon upp i vårdnad av moderns arbetsgivare, Firman. Femton år senare är det Sam som axlat sin mors mantel och arbetar som lönnmördare för den ljusskygga organisationen, men när hon av misstag skjuter fel person finner hon sig snart utan backup och jagad av sina gamla kollegor.

 

För knappt åtta år sedan gjorde jag en intervju med regissören Navot Papushado när hans förra film, Big Bad Wolves (2013), visades på Fantastisk Filmfestival i Lund. Intervjun, som den återges, är ganska kondenserad eftersom vi större delen av tiden mest satt och nördade ut gällande filmfavoriter. Jag tänker tillbaka på den intervjun när jag ser Gunpowder Milkshake, filmen han följde upp nämnda vargar med sent om sider. Det är nämligen ganska symptomatiskt för filmen i sig - det här är alla saker som jag och Navot satt och pratade om att vi tyckte var coola, men draget till sin spets. Precis som så mycket annat här i livet funkar det sådär när man tar något som är jättebra och kombinerar det med något annat som är jättebra. Det är lite pannkakor med chips och kolasås över det.

 

Det behöver inte vara något negativt i sig, men Gunpowder Milkshake tar ändå sig själv på lite för stort allvar för att kunna leverera den totala kavalkad av våld som exempel den till stilen liknande Kick-Ass (2010) kunde. Det är allt och badrumsvasken också som Papushado slänger på tittaren och resultatet blir verkligen blandat.

 

Skådespelarna kan jag inte säga något ont om. Att kunna landa den här casten till sin första engelskspråkiga film är imponerande. Bäst av alla är föga förvånande Lena Headey i rollen som Sams mor Scarlet. Jag sörjer fortfarande att hon inte fick göra sin tolkning av Sarah Connor i en film då hon är en perfekt arvtagerska till Linda Hamilton och Sigourney Weaver som rövsparkandets drottning. Karen Gillan är förvisso charmig i huvudrollen, men det är Headey som äger varje scen hon är med i. 

 

Sen var det det där med manuset. Det är helt enkelt inte bra. Actionsekvenserna är bra, absolut, och vissa av de mer dramatiska scenerna, men det hänger inte riktigt ihop. Det är, som tidigare skrivet, en film med extra allt hela tiden. Papushado är en duktig regissör, absolut, men manuset är inte alls i klass med hans infernaliskt spännande Big Bad Wolves. Det är två olika genres, ja, men filmer av den här typen (som jag brukar kalla för "våldsballett") kräver ett tillräckligt snabbt berättande mellan sina set pieces för att skavanker inte ska synas. 

 

Gunpowder Milkshake är en helt okej actionfilm, men den levererar inte alls på den nivån jag hade hoppats efter den där intervjun för åtta år sedan. Den har ju blivit tämligen uppmärksammad i alla fall, så jag hoppas att Papushado får göra fler filmer i Hollywood. Då vill jag dock se en tillbakagång till thrillergenren som han ärligt talat gjorde mycket bättre.

 

Betyg: 3 technicolorvåldsdrömmar av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards