Alla inlägg den 1 november 2010

Av Ulf - 1 november 2010 21:28



Regi: Roy Ward Baker

Manus: Anthony Hinds

Skådespelare: Christopher Lee, Dennis Waterman, Jenny Hanley

Produktionsbolag: Hammer Film Productions

År: 1970

Längd: 96 min

Land: Storbritannien

Svensk åldersgräns: Ej granskad, med största sannolikhet 15 år


På grund av att han råkat ligga med borgmästarens dotter tvingas Paul fly från staden han bor och hamnar i en liten byhåla med osedvanligt otrevliga bönder. Efter att ha förvägrats ett rum på det lokala värdshuset ser han inget val än att söka sig till det gamla slottet i närheten. När Paul inte står att finna börjar hans bror Simon och Simons flickvän Sarah leta efter honom. Deras spår för även dem till slottet och en charmerande greve med fäbless för vackra blondiner.


I år blev det inte den sedvanliga visningen av Halloween (1978), mest för att jag ville ha något nytt att recensera till bloggen. Som liten parvel (eller medelstor parvel snarare) såg jag en hel del av de klassiska skräckfilmerna från det brittiska bolaget Hammer. I år tänkte jag återuppliva bekantskapen med dem. Så är de lika bra som jag kommer ihåg dem? Det finns helt klart filmer i Hammers bibliotek som håller än, men dessvärre visade sig Scars Of Dracula inte vara en av dem.


Det är en stolpig historia utan några nämnbara överraskningar. Christopher Lee gör sin Dracula lika felfritt som alltid, men då han bara har en handfull scener blir filmen rätt långsam och seg emellanåt. De övriga skådespelarna är dessutom usla. Allra värst är Jenny Hanley i den kvinnliga huvudrollen. Jag satt och funderade på om hon var dubbad, men med tanke på att hon är brittiska skulle jag inte se poängen med att dubba om henne. Med andra ord, hennes replikskiften är så usla att det låter som en annan skådespelerskas röst.


Jag kan dock inte helt avfärda den här filmen. Den har den charmiga estetiken som är typisk för Hammers Dracula-filmer. Det är dimma, fladdermöss på trådar och djupa skuggor. Om inte annat är Scars Of Dracula en uppvisning i gotisk scenografi. Det är också en förvånansvärt blodig film med 1970 års mått mätt så för den som är ute efter rödfärg finns här en del att hämta. Det finns dock bättre Dracula-filmer från Hammer. Se Christopher Lees två första tolkningar av titelrollen först.


Betyg: 2 blodröda ögon (och leendet du gav mig) av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards