Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

The Beaver

Av Ulf - 18 oktober 2011 13:27


Regi: Jodie Foster

Manus: Kyle Killen

Medverkande: Mel Gibson, Jodie Foster, Anton Yelchin mfl.

Produktionsbolag: Anonymous Content & Imagenation Abu Dhabi FZ

År: 2011

Längd: 91 min

Land: USA/Förenade Arabemiraten

Svensk åldersgräns: 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1321860/


Walter Black, familjefar och vd för ett leksaksföretag, är fruktansvärt deprimerad - något som gör att hans fru till sist lämnar honom. På väg till sitt nya boende, ett sunkigt motell, hittar han en bäverhanddocka. När Walter senare på kvällen bestämmer sig för att ta livet av sig börjar handdockan att "tala" med honom. Dockan, helt enkelt kallad "The Beaver", börjar föra Walters talan i allt från familje- till affärsrelationer - något som givetvis orsakar en hel del spänningar och problem.


Jag hade i princip inga förväntningar på den här filmen och skaffade den först och främst för den galna premissen att låta Mel Gibson tala genom en handdocka formad som en bäver. Jag blev dock mycket positivt överraskad. Det som bara hade kunnat bli en dum gimmick säger något om klinisk depression på ett sätt som jag inte tidigare har upplevt. Det är lika sorgligt som det är underhållande.


Mel Gibson har främst gjort sig känd för diverse pinsamheter de senaste åren och det är lätt att glömma bort att han faktiskt är en duktig skådespelare. I The Beaver gör han sin bästa roll på många år och förhoppningsvis kan han fokusera på skådespelandet nu och sluta göra bort sig privat. Jag måste dock säga att jag höjde lite på ögonbrynet när jag såg att detta är en samproduktion mellan USA och Förenade Arabemiraten med tanke på Gibsons tidigare uttalanden om judiska konspirationer och annat trams.


Jodie Foster, både regi och kvinnlig huvudroll, har definitivt talang även i regissörsstolen. Hennes fina regidebut i Little Man Tate (1991) har sorgligt nog blivit ganska bortglömd men Fosters öga för detaljer och skådespelarregi är något utöver det vanliga. Även hennes rollprestation som Walters hårt pressade fru Meredith är väldigt bra.


Jag har dock några invändningar gällande manuset. En bihistoria med Walters son Porter verkar inte vilja berätta något annat än vanlig tonårsångest och kunde gärna skurits ner till förmån för ett djupare psykologiskt utforskande av Walters behov av den alternativa personligheten, "The Beaver". Det skulle dessutom gjort det något abrupta slutet lite enklare att svälja. Men på det stora hela är The Beaver en originell och söt historia med lysande skådespelarinsatser. En trevlig överraskning!


Betyg: 4 gnagare i frack av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards