Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

Zero Dark Thirty

Av Ulf - 4 januari 2013 22:15


Regi: Kathryn Bigelow

Manus: Mark Boal

Skådespelare: Jessica Chastain, Joel Edgerton, Chris Pratt mfl.

Produktionsbolag: Annapurna Pictures

År: 2012

Längd: 157 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1790885/


Zero Dark Thirty (ZDT) skildrar USA:s jakt på Osama Bin Laden (eftersom ingen verkar kunna enas om stavningen på hans förnamn använder jag mig av stavningen från filmen) mellan åren 2003 - 2011. Två år efter 9/11 börjar den färska CIA-agenten Maya börjar arbeta för organisationen i Pakistan. Hennes arbete leder henne efter många förvecklingar till det komplex där Bin Laden till sist hittades.


När Kathryn Bigelow vann sex Oscars för sin film The Hurt Locker (2008) undrade jag om jag och världen hade sett samma film. Jag avskydde verkligen den pretentiösa tonen och var förbluffad hur man kunde göra något så nervkittlande som bombdesarmering tråkigt. ZDT är Bigelows första större produktion efter The Hurt Locker och det är en klar förbättring. Nu är det ju inte så svårt att öka från noll så jag vet inte hur mycket det säger.


Mark Boal har skrivit manuset även till den här filmen och det är också manuset som är filmens största problem. Bigelows regi är okej, ibland till och med riktigt bra, men Boals manus är långt som Malmös Amiralsgata (för er icke-skåningar: den är jävligt lång) och där Boal stöter på problem verkar det som han främst vill ignorera dem och fortsätta berättelsen. Många kritiker har bland annat vänt sig emot användandet av tortyr i filmen. Jane Mayer skriver i sin recension från The New Yorker att:


" [Bigelow is] milk[ing] the U.S torture program for drama while sidestepping the political and ethical debate that it provoked.[...] excising the moral debate that raged over the interrogation program during the Bush years, the film also seems to accept almost without question that the CIA's 'enhanced interrogation techniques' played a key role in enabling the agency to identify the courier who unwittingly led them to bin Laden. But this claim has been debunked, repeatedly, by reliable sources with access to the facts."


Andra kritiker, däribland Andrew Sullivan, menar att:


"In so many ways, this movie echoes what we are told the Senate Intelligence Committee report concludes. We got bin Laden when we stuck to Western values. When we acted like the Nazis or the Communists, we failed. [...] the movie is not an apology for torture, as so many have said, and as I have worried about. It is an exposure of torture. It removes any doubt that war criminals ran this country for seven years"


Om vi skippar Sullivans bullshit om "western values" kan vi se två ganska olika tolkningar av samma filmade material. Anledningen till att jag tar upp dessa långa blockcitat i min recension är att det här är en förbaskat viktig fråga. ZDT gör anspråk på att vara realistisk och skildra de faktiska händelserna - ändå är den kritik som riktades mot USA för agerandet mot fångar i princip borta. Den kommenteras kort i en scen. Det är ungefär som att vilja skildra Vietnamkriget realistiskt utan att nämna fredsrörelsen! Boal har med sitt manus försökt slinka undan att ta ställning, men hans feghet i att göra detta har bara satt spotlighten på dessa delar av filmen än mer!


Det är därför jag också är väldigt kluven till ZDT; å ena sidan är det en tekniskt väl genomförd film med goda skådespelarinsatser (Jessica Chastain i synnerhet) men å andra sidan är det en på tok för lång och alldeles för feg skildring av vad som skulle ha hänt. Filmen skulle behöva klippas ner eller alternativt göras i två delar. Den skulle dessutom behövt en regissör och/eller manusförfattare som inte hymlar med orden. Jag tänker mig Oliver Stone. Det hade varit en film jag skulle vilja se. Jag tycker ändå det är ganska tragikomiskt att USA hade kunnat fånga Bin Laden ganska många år tidigare om de bara anställt en bättre arkivarie...


Betyg: 2+ manhunts av 5 möjliga

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards