Inlägg publicerade under kategorin Oscarsgalan 2013
Best Short Film - Live Action: Curfew
Best Short Film - Animated: Paperman
Best Documentary - Short Subjects: Innocente
Best Documentary - Features: Searching For Sugar Man
Best Achievement In Visual Effects: Life Of Pi
Best Achievement In Sound Mixing: Les Misérables
Best Achievement In Sound Editing: Skyfall & Zero Dark Thirty
Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Song: Skyfall (Skyfall)
Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Score: Life Of Pi
Best Achievement In Makeup & Hairstyling: Les Misérables
Best Achievement In Costume Design: Anna Karenina
Best Achievement In Art Direction: Lincoln
Best Achievement In Editing: Argo
Best Achievement In Cinematography: Life Of Pi
Best Animated Feature: Brave
Best Foreign Language Film Of The Year: Amour (Österrike)
Best Writing, Screenplay Based On Material Previously Produced Or Published: Argo
Best Writing, Screenplay Written Directly For The Screen: Django Unchained
Best Achievement In Directing: Life Of Pi (Ang Lee)
Best Performance By An Actress In A Supporting Role: Les Misérables (Anne Hathaway)
Best Performance By An Actor In A Supporting Role: Django Unchained (Christoph Waltz)
Best Performance By An Actress In A Leading Role: Silver Linings Playbook (Jennifer Lawrence)
Best Performance By An Actor In A Leading Role: Lincoln (Daniel Day-Lewis)
Best Motion Picture Of The Year: Argo
Den 85:e Oscarsgalan är över och jag måste säga att det var en av de bättre jag sett. Seth MacFarlane fungerade väldigt bra som värd. Han låg då och då på gränsen till vad som skulle kunna klassas som acceptabelt i amerikansk tv (något som många trodde han skulle göra) men gjorde aldrig några plumpa övertramp. De flesta skämten var riktigt bra och jag hoppas verkligen att han ångrar sitt uttalande att han bara tänkte vara värd denna enda gång.
Prismässigt tippade jag lite sämre än förra året och landade på 63 %. Det har varit ett år av antingen väldigt enkla klasser att tippa eller extremt svåra. Jag missade några av de tekniska klasserna, tog en rövare som inte gick hem i Best Actress och måste säga att jag blev genuint förvånad över att Argo knep statyetten för bästa film. Resten av missarna var klasser som var extremt svårtippade (exempelvis Best Supporting Actor). Nåja, you win some, you lose some.
Skitfinkultur återvänder till sitt uppdrag att föra fram skräpkulturen på samma sätt som finkulturen redan imorgon. Då blir det förhoppningsvis mer av David Lynch-projektet. Tills dess, godnatt, godmorgon eller var i dygnsrytmen ni än befinner er.
Klang och jubel! Nu är det bara en dag kvar till galan och Skitfinkultur, sin vana trogen, tippar Oscarsvinnarna. Förra året lyckades jag pricka in 75 % av vinnarna. Vi får se om det blir fler i år! Vissa kategorier är grymt svåra i år så sätt inga pengar på den här raden. Eller gör det och ge mig hälften om ni vinner storkovan.
Best Short Film - Live Action: Buzkashi Boys
Best Short Film - Animated: Paperman
Best Documentary - Short Subjects: Mondays At Racine
Best Documentary - Features: Searching For Sugar Man
Best Achievement In Visual Effects: Life Of Pi
Best Achievement In Sound Mixing: Life Of Pi
Best Achievement In Sound Editing: Life Of Pi
Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Song: Skyfall (Skyfall)
Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Score: Life Of Pi
Best Achievement In Makeup & Hairstyling: Les Misérables
Best Achievement In Costume Design: Anna Karenina
Best Achievement In Art Direction: Life Of Pi
Best Achievement In Editing: Argo
Best Achievement In Cinematography: Life Of Pi
Best Animated Feature: Brave
Best Foreign Language Film Of The Year: Amour (Österrike)
Best Writing, Screenplay Based On Material Previously Produced Or Published: Argo
Best Writing, Screenplay Written Directly For The Screen: Django Unchained
Best Achievement In Directing: Lincoln (Steven Spielberg)
Best Performance By An Actress In A Supporting Role: Les Misérables (Anne Hathaway)
Best Performance By An Actor In A Supporting Role: Lincoln (Tommy Lee Jones)
Best Performance By An Actress In A Leading Role: Amour (Emmanuelle Riva)
Best Performance By An Actor In A Leading Role: Lincoln (Daniel Day-Lewis)
Best Motion Picture Of The Year: Lincoln
Best Motion Picture
Best Performance By An Actor In A Leading Role
Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Best Performance By An Actress In A Leading Role
Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Quvenzhané Wallis (Beasts Of The Southern Wild)
Best Performance By An Actor In A Supporting Role
Robert De Niro (Silver Linings Playbook)
Philip Seymour Hoffman (The Master)
Christoph Waltz (Django Unchained)
Best Performance By An Actress In A Supporting Role
Anne Hathaway (Les Misérables)
Jacki Weaver (Silver Linings Playbook)
Best Achievment In Directing
Benh Zeitlin (Beasts Of The Southern Wild)
David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Best Original Screenplay
Quentin Tarantino (Django Unchained)
Wes Anderson & Roman Coppola (Moonrise Kingdom)
Best Adapted Screenplay
Lucy Alibar & Benh Zeitlin (Beasts Of The Southern Wild)
David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Best Animated Feature
Best Foreign Language Film
No (Chile)
Best Cinematography
Best Editing
Best Production Design (previously Art Direction)
The Hobbit: An Unexpected Journey
Best Costume Design
Best Makeup & Hairstyling
The Hobbit: An Unexpected Journey
Best Original Score
Best Original Song
"Before My Time" (Chasing Ice)
"Everybody Needs A Best Friend" (Ted)
Best Sound Mixing
Best Sound Editing
Best Visual Effects
The Hobbit: An Unexpected Journey
Best Documentary, Short
Innocente
Kings Point
Mondays At Racine
Open Heart
Redemption
Best Documentary, Feature
The Gatekeepers
Best Short Film, Animated
Maggie Simpson In "The Longest Daycare"
Best Short Film, Live Action
Tråkigt nog finns inte de nominerade kortdokumentärerna att få tag i. Det verkar som det enda sättet att se dessa för tillfället är på biografvisningar i USA. Däremot går alla animerade kortfilmer att hitta streaming online och live action-kortfilmerna går att införskaffa via Itunes. Tyvärr är bristen på kortdokumentärer inte något nytt för i år. Det är mer regel än undantag att dessa inte går att skaffa innan galan gått av stapeln. Varför det är så har jag inget bra svar på. Uppenbarligen går det att distribuera de andra kortfilmerna antingen via betaltjänster (Itunes) eller att filmmakarna själva lägger upp sina verk i en stream. Nåja, här är i alla fall de nominerade i två av de tre kortfilmsklasserna.
Best Animated Short
Titel: Fresh Guacamole
Regi: PES
Manus: PES
Medverkande: PES
Produktionsbolag: PES Productions
År: 2012
Längd: 2 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: 7
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2309977/
En man gör guacamole av handgranater och vardagsobjekt. Ja...
Okej, vad fan var det här? PES, eller Adam Pesapane som han egentligen heter, har gjort ett antal liknande stop motion-kortfilmer, men jag förstår ärligt talat inte poängen. En kortfilm som inte säger något är ingen nyhet - det brukar vara ganska vanligt faktiskt - men hur charmigt det än är med stop motion är det här inte bra. Tekniskt kompetent men totalt meningslös.
Betyg: 1 ätbar handgranat av 5 möjliga
Titel: Adam & Dog
Regi: Minkyu Lee
Manus: Minkyu Lee
Medverkande: -
Produktionsbolag: -
År: 2011
Längd: 15 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: 7
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2162565/
Genesis återberättad genom en hunds ögon när han träffar på Adam, den förste människan, och blir hans följeslagare innan Eva kommer in i bilden.
Otroligt vackert färglagd och med fin animation är det här en mycket bra kortfilm om förhållandet mellan hund och människa. Intressant nog nämns aldrig Gud och inga av de typiska scenerna (ormen, Kunskapens träd, skapandet av Eva etc.) skildras. Istället är den enda kopplingen till Genesis Edens lustgård och Adam & Eva före och efter de blir utkastade i ödemarken. Mycket bra och fin slutkläm. Påminner till viss del om något som Miyazaki hade kunnat göra.
Betyg: 4 skapelsemyter av 5 möjliga
Titel: Head Over Heels
Regi: Timothy Reckart
Manus: Timothy Reckart
Medverkande: Nigel Anthony & Rayyah McCaul
Produktionsbolag: National Film and Television School (NFTS)
År: 2012
Längd: 11 min
Land: Storbritannien
Svensk åldersgräns: Btl.
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2162565/
Ett gammalt par lever i två skilda gravitationszoner - i samma hus. Att försöka hålla igång ett fungerande förhållande när ens partner är upp och ner från ens eget perspektiv är inte det lättaste.
Jag gillar verkligen hur Timothy Reckart har tagit det gamla talesättet att vara "head over heels" för någon och visualiserat det i den här filmen. Framförallt lyckas Head Over Heels berätta en rörande historia på sina elva minuter. Det slog mig just att det inte varit någon dialog överhuvudtaget i årets animerade kortfilmer. Det är riktigt häftigt att se. Filmerna får stå för sig själv med enbart bildspråk och musik som för deras talan.
Betyg: 3+ gravity is a bitch! av 5 möjliga
Titel: Paperman
Regi: John Kahrs
Manus: Clio Chiang & Kendelle Hoyer
Medverkande: John Cars, Jeff Turley & Kari Wahlgren
Produktionsbolag: Walt Disney Animation Studios
År: 2012
Längd: 7 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl.
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2388725/
En man och en kvinna träffas som hastigast på en tågstation när en blankett mannen håller i blåser iväg och träffar kvinnan i ansiktet. Helt betagen av henne åker mannen till sitt kontor där han får syn på kvinnan i ett höghus över gatan. Men hur ska han ta kontakt med henne?
Det här kan vara en av de finaste kärlekshistorier i miniatyr som jag sett. Det är fullkomlig Disney-magi när den är som allra bäst med superb animation, musik i toppklass och en äkta glädje för berättande. Jag hoppas verkligen att den här filmen vinner. Den smälte mitt hjärta och fick mina ögon att börja läcka. För alla med en gnutta romantik i kroppen.
Betyg: 5 recensenter som drar efter andan av 5 möjliga
Titel: Maggie Simpson in "The Longest Daycare"
Regi: David Silverman
Manus: Matt Groening, James L. Brooks, Al Jean mfl.
Medverkande: -
Produktionsbolag: Gracie Films
År: 2012
Längd: 5 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl.
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2175842/
Maggie lämnas på Ayn Rand-dagiset för dagen. Bedömd att vara av "genomsnittlig intelligens" sätts hon, i sann nyliberal anda, i ett rum tillsammans med andra, inte "speciella", barn. Men en tråkig dag blir en kamp för en att rädda en fjärilslarv från att krossas under Maggies rivals klubba.
Jag tror ärligt talat inte någon i västvärlden inte känner till The Simpsons (1989 - för evigt) och seriens karaktärer. Den här kortfilmen gjordes som en förfilm att visa innan Ice Age: Continental Drift (2012) och är en söt liten historia. Jag gillar verkligen kritiken mot Ayn Rand och dennas filosofi som förekommit ett flertal gånger i serien. Jag skulle vilja ha mer av just den kritiken och mindre av "fjärilshistorien". Det är klart, filmen gjordes för att tilltala en yngre publik så jag tar vad jag får. Lite för kort (även för en kortfilm) och lite för splittrad i den korta historien som berättas.
Betyg: 3+ utdömande system av 5 möjliga
Best Live Action Short
Titel: Asad
Regi: Bryan Buckley
Manus: Bryan Buckley
Medverkande: Najah Abdi Abdullahi, Hussein Abdi Mohamed, Maymum Abdi Mohamed mfl.
Produktionsbolag: Hungry Man
År: 2012
Längd: 18 min
Land: Sydafrika/USA
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2136747/
Asad bor i en liten fiskeby vid den somaliska kusten. Förhålladena i byn är svåra, inte minst eftersom rebellsoldaterna stjäl all byns mat. En dag blir hans vän och mentor dock skadad av soldaterna och det är upp till Asad att fånga fisk för att hans familj ska ha något att äta. Det är bara det att Asad aldrig fångat en fisk förr.
Det är beundransvärt att Sydafrika och USA (främst den förra) gått in med finansiering för att göra en film som enbart har somaliska flyktingar i rollerna. Filmen är tänkt att visa på att även om Somalia är ett splittrat land så har befolkningen inte förlorat hoppet. Rent filmiskt är det okej, även om det inte var något som verkligen grep mig. Det är till syvende och sist omständigheterna runt filmen och inte filmen i sig som är det mest intressanta.
Betyg: 3- kattfiskar av 5 möjliga
Titel: Buzkashi Boys
Regi: Sam French
Manus: Sam French & Martin Desmond Roe
Medverkande: Jawan Mard Homayoun, Fawad Mohammadi, Jawanmard Paiz mfl.
Produktionsbolag: Dirty Robber
År: 2012
Längd: 28 min
Land: Afghanistan/USA
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2133304/
Trots sina olika bakgrunder är Rafi och Ahmad goda vänner. Rafi spenderar merparten av sina dagar som smedslärling hos sin far medan Ahmad tigger på gatorna. Ahmad har dock en stor passion i livet - Buzkashi, Afghanistans nationalsport. Nu måste han skaffa en häst för att kunna börja träna.
Den här filmen har blivit rejält hypad av diverse medieoutlets, men utöver att det är en solskenshistoria att filmen blev gjord överhuvudtaget (det här är en av de första mer uppmärksammade filmerna från Afghanistan efter talibanernas fall) är det här nästan plågsamt ointressant. Historien finns där men känns mest som ett återskapande av dussintalet andra "coming-of-age-rullar" eller för den sakens skull att man inte behöver acceptera sitt öde. Jag hade väntat mig mer faktiskt.
Betyg: 2 döda getter i släptåg av 5 möjliga
Titel: Curfew
Regi: Shawn Christensen
Manus: Shawn Christensen
Medverkande: Fatima Ptacek, Shawn Christensen, Kim Allen mfl.
Produktionsbolag: Fuzzy Logic Pictures
År: 2012
Längd: 19 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2088735/
Richie är precis på väg att ta livet av sig när hans syster ringer honom desperat efter en barnvakt i några timmar. De båda har inte pratat på ett bra tag och det visar sig att hans systerdotter blir ett sätt att läka såren för Richie.
Bra skådespelare, bra soundtrack, bra film. Jag gillade den här rullen, även om den förenklar de psykologiska processerna bakom djup depression väldigt mycket. Framförallt har Curfew ett enkelt och ärligt narrativ och lyckas berätta sin historia på ett väldigt fint sätt.
Betyg: 4- röda badkar av 5 möjliga
Titel: Dood van een Schaduw (Death Of A Shadow)
Regi: Tom Van Avermaet
Manus: Tom Van Avermaet
Medverkande: Matthias Schoenaerts, Laura Verlinden, Peter van den Eede mfl.
Produktionsbolag: Serendipity Films & Perspective Films
År: 2012
Längd: 20 min
Land: Belgien/Frankrike
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2312702/
En mystisk man tar emot Nathan i efterlivet då han dött under första världskriget. Han ger Nathan ett val: Du kan gå din död till mötes eller hjälpa mig att samla in döda människors skuggor. Om du samlar in 10 000 skuggor får du gå fri från döden. Nathan går med på förslaget men får lära sig att man ska vara försiktig med vad man önskar sig.
Mycket speciell, sällsam och gotisk kortfilm som jag verkligen gillade. Det här hade enkelt kunnat falla över i pretentiöst dravel, men Van Avermaet har verkligen lyckats hålla berättelsen på rätt sida linjen. Estetiken är fulländad och storyn fascinerande. Hade med fördel kunnat vara längre.
Betyg: 4+ skuggkabinett av 5 möjliga
Titel: Henry
Regi: Yan England
Manus: Yan England
Medverkande: Louise Laprade, Hubert Lemire, Gérard Poirier mfl.
Produktionsbolag: -
År: 2011
Längd: 21 min
Land: Kanada
Svensk åldersgräns: Btl.
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2004244/
Den gamle pianisten Henry jobbar på sitt nästa stycke när han blir drogad och bortförd av människor han inte känner. Förvirrad går han igenom de viktigaste händelserna i sitt liv, inte minst mötet med hustrun Maria.
Men det ska väl vara fan också. Det här är andra filmen som fått mig att lipa idag. Fantastiskt skådespel, musik i toppklass och ett manus som gör så ont att se. Det här är kortfilmsvarianten av Amour (2012) och den har ungefär samma effekt på mig. Klart bäst i klassen. Ta fram näsdukarna.
Betyg: 5 goda liv av 5 möjliga
Regi: David France
Manus: David France/Todd Woody Richman/Tyler H. Walk
Medverkande: Peter Staley, Larry Kramer, Iris Long mfl.
Produktionsbolag: Public Square Films & Ninety Thousand Words
År: 2012
Längd: 120 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: Ej satt, troligen 11
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2124803/
David France presenterar en historik över HIV- och AIDS-problematiken i USA från tidigt 80-tal tills det att de första riktigt effektiva bromsmedicinerna kom ut på marknaden omkring 1996. Merparten av filmmaterialet utgår från de båda aktivistgrupperna Act Up och Tag. Intervjuer med tongivande personer inom rörelserna varvas med egna videoupptagningar.
David France har verkligen gjort ett hästjobb med att sammanställa historiken i den här dokumentären. Källorna varierar från raspiga hemvideoband till nyhetsrapporter, men France lyckas skapa en röd tråd som är lätt att följa. Filmen är uppdelad i årtal där varje nytt år börjar med en tickande klocka över hur många som dött i AIDS världen över. Det är också här som dokumentären blir lite splittrad. Å ena sidan vill den gärna skildra den globala AIDS-problematiken, men å andra sidan vill den hålla sig till USA. Det ger dokumentären ett något förvirrat intryck ibland.
Det här är dock ännu en mycket stark dokumentär som jag rekommenderar. Det finns vissa ämnen som man måste utbilda sig om för att inte gå på myter och fördomar. Den ovilja att hjälpa homosexuella som fanns både i Sverige och USA under epidemins första skede verkar sträcka sig ännu längre i just landet i väst. Det är förvisso föga förvånande, med tanke på de konservativa element som styrde landet, men inte desto mindre upprörande. France skildrar Act Up och Tags imponerande arbete där vanliga medborgare inte bara stod på barrikaderna i fredliga protester utan utbildade sig till den milda grad inom området att de ofta gjorde läkarnas jobb åt dem. Utan deras insatser är det mycket möjligt att de effektiva bromsmedicinerna skulle kommit bra mycket senare.
Betyg: 4+ imponerande folkrörelser av 5 möjliga
Best Motion Picture
Best Performance By An Actor In A Leading Role
Bradley Cooper (Silver Linings Playbook)
Best Performance By An Actress In A Leading Role
Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)
Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook)
Quvenzhané Wallis (Beasts Of The Southern Wild)
Best Performance By An Actor In A Supporting Role
Robert De Niro (Silver Linings Playbook)
Philip Seymour Hoffman (The Master)
Christoph Waltz (Django Unchained)
Best Performance By An Actress In A Supporting Role
Anne Hathaway (Les Misérables)
Jacki Weaver (Silver Linings Playbook)
Best Achievment In Directing
Benh Zeitlin (Beasts Of The Southern Wild)
David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Best Original Screenplay
Quentin Tarantino (Django Unchained)
Wes Anderson & Roman Coppola (Moonrise Kingdom)
Best Adapted Screenplay
Lucy Alibar & Benh Zeitlin (Beasts Of The Southern Wild)
David O. Russell (Silver Linings Playbook)
Best Animated Feature
Best Foreign Language Film
No (Chile)
Best Cinematography
Best Editing
Best Production Design (previously Art Direction)
The Hobbit: An Unexpected Journey
Best Costume Design
Best Makeup & Hairstyling
The Hobbit: An Unexpected Journey
Best Original Score
Best Original Song
"Before My Time" (Chasing Ice)
"Everybody Needs A Best Friend" (Ted)
Best Sound Mixing
Best Sound Editing
Best Visual Effects
The Hobbit: An Unexpected Journey
Best Documentary, Short
Innocente
Kings Point
Mondays At Racine
Open Heart
Redemption
Best Documentary, Feature
The Gatekeepers
How To Survive A Plague
Best Short Film, Animated
Adam & Dog
Fresh Guacamole
Head Over Heels
Maggie Simpson In "The Longest Daycare"
Paperman
Best Short Film, Live Action
Asad
Buzkashi Boys
Curfew
Death Of A Shadow
Henry
Regi: Kim Nguyen
Manus: Kim Nguyen
Skådespelare: Rachel Mwanza, Alain Lino Mic Eli Bastien, Serge Kanyinda mfl.
Produktionsbolag: Item 7 & Shen Studio
År: 2012
Längd: 90 min
Land: Kanada
Svensk åldersgräns: 15 år
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1820488/
Komona tas tillfånga av en rebellgrupp när hon är tolv år gammal. Tvingad att döda sina föräldrar söker hon efter någon form av gemenskap i rebellgruppen och finner den hos en jämnårig pojke - något som inte ses på med blida ögon av rebelledarna. Komona har dock ett stort värde för rebellerna. Det ryktas om att hon kan se var fiendesoldaterna gömmer sig med sina magiska krafter.
Rebelle tar upp ett viktigt och tyvärr alltid aktuellt ämne - barnsoldaters vardag i konflikter som de tvingas in i och ofta inte förstår. Det är en film som helt saknar sentimentalitet eller förmildrande omständigheter när det kommer till berättandet. Det är rakt, mycket våldsamt och drabbande. Öppningsscenen fick mig att må riktigt dåligt. Det är inte ofta filmer lyckas med det.
Det raka berättandet fungerar okej men är också i viss mån filmens svaghet. Trots att vi får följa Komona under 90 minuter kände jag att jag aldrig riktigt fick grepp om henne. Hennes karaktär ställs till stor del som representant för alla barnsoldater och filmen blir, paradoxalt nog för en biografi, en aning opersonlig. Fotot och regin är däremot mycket bra, men jag hade önskat en fördjupad karaktärsstudie framför att i huvudsak presentera en konflikt. Konflikten i sig får vi egentligen inte heller reda på så mycket om. Det vi vet är att rebellerna slåss mot regeringen, men vi får aldrig veta varför eller ens i vilket land filmen utspelar sig. Efter lite research förstår jag dock att filmen ska utspela sig i eller i angränsande länder till Kongo.
Det finns såklart bra saker med manuset också. Jag gillar verkligen hur Nguyen har vävt in gammal folktro och dennas plats i kriget. Överhuvudtaget är just religionstemat väldigt intressant, inte minst eftersom Komona anses ha magiska krafter.
Rebelle är en bra film om ett svårt ämne, men jag anser att den skulle behövt vara längre och ha mer karaktärsutveckling för att bli en fullpoängare. Det är dock alltid viktigt att vidga sina vyer och inte glömma eller blunda för verkligheten för så många människor bara några timmars flygresa från Sverige.
Betyg: 4- grisgris av 5 möjliga
Regi: Rich Moore
Manus: Phil Johnston & Jennifer Lee
Skådespelare: John C. Reilly, Sarah Silverman, Jane Lynch mfl.
Produktionsbolag: Walt Disney Animation Studios
År: 2012
Längd: 108 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: 7 år
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1772341/
Wreck-It Ralph har varit en skurk i arkadspelet Fix It, Felix Jr i 30 år. När han inte blir inbjuden att fira spelets jubileum inser han att han måste visa de andra spelkaraktärerna att han kan vara en hjälte för att de ska respektera honom. Genom att "låna" en uniform får han tillgång till krigsspelet Hero's Duty där han också stjäl en medalj som bevis för att han kan göra bra saker. När han försöker fly hamnar han dock i ett sockersött racingspel där han träffar på Vanellope - en bugg i systemet som helst av allt vill vinna ett lopp.
Tack, Disney. Äntligen en riktigt bra animerad film nominerad i år. ParaNorman (2012) var bra, men Wreck-It Ralph är ett snäpp bättre. För mig som barn av 80-talet är det riktigt kul att sitta och se både de tydliga och subtila referenser som ges filmen igenom. Favoriten är helt klart den numera arbetslöse Q*bert.
Disney har lyckats få loss rättigheter till en imponerande rad tv-spelsfigurer men tack och lov exploaterar de dem inte. Referenserna får stå i bakgrunden för en väldigt charmig historia om att vilja ha något mer utav sitt liv. Skillnaden mot Brave (2012), även den med klassisk tematik för animerade filmer, kunde dock inte vara större. Manuset känns verkligen som det är skrivet med omtanke för karaktärerna och har ett imponerande djup på sina ställen. Framförallt blir det aldrig sockersött.
Röstskådespelarna gör bra ifrån sig med den ständigt underskattade John C. Reilly i huvudrollen. Sarah Silverman lyckas göra en karaktär som i vanliga fall skulle vara grymt irriterande riktigt charmig och att Jane Lynch är duktig röstskådespelare sedan innan visste jag redan. För den som vill se en söt film som aldrig slår över till sockerslisk, för er som gillar tv-spel (i synnerhet äldre sådana!) eller animation rekommenderar jag den här filmen!
Betyg: 4+ jag vill ha en Q*bert! av 5 möjliga
Regi: Paul Thomas Anderson
Manus: Paul Thomas Anderson
Skådespelare: Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoneix, Amy Adams
Produktionsbolag: Ghoulardi Film Company & Annapurna Pictures
År: 2012
Längd: 144 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1560747/
Freddie Quell återvänder hem efter andra världskriget och har svårt att hitta en plats i samhället igen. Alkoholiserad och med ett skört psyke hamnar han av en slump i en sektliknande församling ledd av den karismatiske Lancaster Dodd. Dodd tar honom under sina vingar men kanske är inte allt lika bra som det verkar.
Paul Thomas Anderson gör för långa filmer. Den enda av hans verk jag tycker har fungerat rakt igenom är Boogie Nights (1997). Annars presenterar Anderson ofta bra historier som faller under sin egen tyngd och längd. Den väldigt hyllade There Will Be Blood (2007) var ett typexempel på detta. En bra historia, lysande skådespel, men segdragen som få. Tyvärr är inte The Master ett undantag till denna regel.
Fotot är, som alltid i Andersons filmer, riktigt bra och det samma gäller för de två huvudrollsinnehavarna, Hoffman och Phoenix. Samspelet mellan just Hoffman och Phoenix är filmens höjdpunkt, inte minst i scenerna som liknar "hjärntvätt". Problemet ligger istället med manuset. Det händer på tok för lite i den här filmen. I There Will Be Blood fick vi, trots längden, en belöning i att se hur huvudkaraktären förändrats genom resans gång. Här är i princip allt likadant i slutet som när filmen började. Karaktärsutvecklingen finns helt enkelt inte där och manuset faller platt på grund av det.
Jag önskar att Anderson hade tagit steget fullt ut och gjort en kritisk granskning av scientologirörelsen. Filmens sekt, kallad "The Cause", har nämligen många likheter med vad som läckt från nämnda rörelse. Det hade varit en kontroversiell film med tanke på hur många amerikanska skådespelare som är med i just det trossamfundet. Nu blir The Master istället en tekniskt briljant men ack så själlös film.
Betyg: 2+ om du blinkar missar du Lena Endre i en liten biroll av 5 möjliga
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 | 5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 | 10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|