Alla inlägg den 31 december 2013

Av Ulf - 31 december 2013 11:52

Årskrönika - 2013

 

 

 

 

2013 är inne på sitt sista varv och det är dags att sammanfatta och blicka framåt. Jag har inte gjort en stor grej av det, men 2013 var året då Skitfinkultur firade fem år på nätet. Jag måste slå mig själv lite för bröstet och säga att ett halvt decennium inte är dåligt för ett hobbyprojekt. Skitfinkultur kör dock vidare mot nya utmaningar, nya recensioner och texter.

 

2013 har varit ett riktigt bra år för bloggen. Besökarantalet sköt i höjden rejält efter förra årets mycket blygsamma ökning. Omsatt i siffror betyder det att medan jag ökade med 5% mellan 2012 och 2013 har jag ökat med knappt 30% det senaste året! Det är klart att fem år med kontinuerliga uppdateringar ger ett visst buzz i sig själv och det är nog det jag börjat märka av nu. Framförallt börjar jag bli igenkänd på stan - i alla fall när jag har hatt på mig!

 

Jag lyckades också slå mitt besökarrekord för en enskild månad när jag kunde konstatera att jag hade 9 500 unika besökare i april. Inte så pjåkigt för en blogg som inte skriver om mode eller postar selfies dagarna i ända. Jag lärde mig också att Bloggplatsens räknare inte ger en särskilt bra bild av verkligheten. Nu använder jag mig nästan uteslutande av Google Analytics för att spåra trender, besökarantal och dylikt.

 

Antalet inlägg har minskat något under det gågna året. Det är främst beroende på mitt nygamla fritidsintresse. I somras började jag nämligen träna kampsport igen efter mer än tio års frånvaro från mattan. Nu tränar jag fyra - fem kvällar i veckan och det krävs lite mer planering att hålla igång bloggen på samma nivå. När jag dessutom jobbade 120% med avlönat arbete under hösten undrar jag hur jag hunnit med! Nåja, det lönar sig att inte behöva så mycket sömn. Bilden ovan är förresten på mig och en träningskompis som jag "attackerar" efter en träning. Det är alltså inte en slumpmässig människa på en buss. Det hade visserligen varit ganska kul.

 

Årets höjdpunkt var föga förvånande Fantastisk Filmfestival som återigen lät mig bevaka festligheterna med ett presspass runt halsen. Det hoppas jag göra även 2014 när festivalen firar 20 år. Fantastisk filmfestival är speciellt. Inte bara det att det är en internationell filmfestival inom cykelavstånd från bostaden, utan framförallt för att det är min typ av film och att publik och arrangörer är minst lika stora filmnördar. Så många diskussioner om film jag haft med folk från hela världen, så många kontakter jag knutit, så mycket bra film jag fått se. När kan jag ansöka om presspass för 2014 års festival?

 

Som jag varit inne på bjuder 2014 även på en del större projekt på bloggen. David Lynch-projektet kommer återupptas och avslutas, ett stort Star Trek-projekt kommer påbörjas, ett projekt om superhjältar kommer påbörjas och förhoppningsvis slutföras och ett mycket ambitiöst projekt om Stephen King kommer sättas igång. Det finns alltså all anledning att fortsätta läsa Skitfinkultur. Vi ses 2014! Spräng inga fingrar av er ikväll - då kan ni ju inte klicka på uppdatera-knappen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards