Direktlänk till inlägg 14 december 2013

Insidious: Chapter 2

Av Ulf - 14 december 2013 22:06

 


Regi: James Wan

Manus: Leigh Whannell

Medverkande: Patrick WilsonRose Byrne, Ty Simpkins mfl.

Produktionsbolag: Blumhouse Productions/Entertainment One/FilmDistrict mfl.

År: 2013

Längd: 106 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2226417/

 

Det var visserligen ett tag sedan jag såg första delen i James Wans nya kassako, men jag vill minnas att den var helt okej. Därför var det en glad överraskning när Insidious: Chapter 2 plingade till i dropboxen. Efter 106 minuters clusterfuck är jag inte så säker att jag kommer bli lika glad när del tre oundvikligen kommer. Hur kan jag veta det? Tja, nummer två slutar med en cliffhanger, och när en film kostar fem miljoner dollar att göra och drar in 40 miljoner första helgen krävs det ingen marknadsföringsexpert för att luska ut att det kommer en uppföljare till.

 

Insidious: Chapter 2 tar vid där ettan slutade. Familjen Lambert, fortfarande hemsökta av diverse spöken och jävelskap, tar sin tillflykt till pappa Joshs mor. Givetvis tar de mer än tandborstarna med sig i flytten och snart är spökerierna igång igen.

 

IC2 hade kunnat vara en uppvisning i hur mycket material man kan få in i en 106 minuter lång film men ändå få den att kännas tämligen oengagerande. Whannell presenterar så många trådar i sitt manus som aldrig binds ihop och tematiska grepp försvinner ut någonstans för att köpa mjölk och kommer inte tillbaka. Det här med haunted house-genren är svårt. Det funkade bra i The Conjuring (2013), men precis som jag skrev i recensionen av nämnda film behöver James Wan rätt manus att jobba med för att han ska kunna vara mer än en medelmåttig regissör. Det är väldigt tydligt att Whannells förvirrade manus ligger Wan i fatet och det hela blir mindre av en krypande spökhistoria och mer av en åktur i ett kitschigt spökhus på det lokala tivolit. Hantverket är fortfarande helt okej, men det räcker inte till mer än knappt godkänt. Börja göra lite andra filmer nu, Wan. Den här genren måste få vila.

 

Betyg: 2 och sen lite poppsykologi på det av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards