Direktlänk till inlägg 3 december 2014

Fury

Av Ulf - 3 december 2014 17:55

 


Regi: David Ayer

Manus: David Ayer

Medverkande: Brad Pitt, Shia LaBeoufLogan Lerman mfl.

Produktionsbolag: Le Grisbi Productions/Crave Films/Huayi Brothers Media

År: 2014

Längd: 134 min

Land: USA/Storbritannien/Kina

Svensk åldersgräns: 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2713180/

 

April, 1945: De allierade rycker fram genom Tyskland på väg mot Berlin men bjuds på hårt motstånd från en allt mer desperat tysk krigsmakt. Sergeant Don "Wardaddy" Collier och hans trupp i stridsvagnen Fury skickas ut för att överta en mindre stad. Med sig har de den helt färske soldaten Norman. Spänningarna i gruppen och framförallt gällande Norman blir allt allvarligare och samtidigt inser truppen att deras nästa uppdrag mycket väl kan bli deras sista.

 

Det finns en scen cirka en timme in i Fury som slår fast att det här framförallt är en karaktärsdriven historia om människor under press. Truppen får en timmes respit hemma hos två tyska kvinnor och sättet de behandlar dessa på säger väldigt mycket om de olika karaktärerna. Sergeant Don Collier pendlar mellan att vara ett äkta rövhål och ett befäl som gör exakt vad han behöver göra för att hans män ska överleva. Norman, färsk som han är, motsätter sig många av de mer grymma order han får. Resten pendlar mellan dessa extremer. Scenen med de tyska kvinnorna är paradoxalt nog en av de mest laddade i en film om den värsta konflikt mänskligheten någonsin skådat. Det är lysande gjort av manusförfattare och regissör David Ayer. Han lyckas hitta det stora i det lilla... och det gör rejält ont.

 

Brad Pitt är alltid bra vad han än spelar och hans roll som sergeant Collier är inget undantag. Den som verkligen skiner i den här filmen är dock Logan Lerman i rollen som vår everyman Norman. Han är fullständigt trovärdig i sina scener och man känner verkligen med honom. Här ligger dessvärre också ett av filmens få tydliga problem - det går lite för snabbt. Jag skulle vilja att Ayer antingen hade förlagt filmen under en längre tidsperiod eller att han gjort en film till om de här karaktärerna. Normans karaktär accepterar krigets vansinne lite för snabbt. Det är inget stort aber, men det stör mig ändå.

 

Den här filmen skulle inte kunna komma mer lägligt för mig. Det senaste halvåret har jag arbetat med en elev som älskar stridsvagnshistoria och jag har under denna tid lärt mig otroligt mycket om framförallt andra världskrigets tanks. Det gör att jag också kan se att man verkligen gjort sin research till Fury. Visst finns här vissa mindre detaljfel, men bara det faktum att man använde världens enda fullt funktionsdugliga Tiger-tank till en scen är imponerande. Kort sagt, min elev gillade filmen, det gör jag också.

 

Betyg: 4 korsvägar av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards