Direktlänk till inlägg 24 oktober 2016

FFF 2016 Dag 7: Kortfilmskavalkad och blodfattiga vampyrer

Av Ulf - 24 oktober 2016 16:45


FFF 2016 Dag 7: Kortfilmskavalkad och blodfattiga vampyrer  

 

Söndag i Lund är en sömnig dag. Studenterna sover nattens begivenheter av sig eller ägnar sig i regel åt tystlåtna aktiviteter. Det var således en tämligen öde stad som jag cyklade igenom på väg till dagens visning av de Méliès-nominerade kortfilmerna. Som vanligt stod Spanien och Frankrike för stor del av bidragen, men den här gången hade jag väldigt lätt för att välja en favorit. Den franska Juliet (2015) är en absurdhumoristisk historia om hur SEED, ett stort teknikföretag med inte så få likheter med Apple, lanserar en ny "livspartner" de kallar för Juliet. Juliet är en android som lyder din minsta vink. Ni kan ju gissa vad de främst används till. Skrattet fastnar dock i halsen i slutscenen. Juliet är allt vad bra science fiction ska vara - välskriven, samhällskritisk och inbjudande till diskussion.

 

Den enda av de övriga kortfilmerna som egentligen kunde tävla med Juliet var den spanska Sputnik (2016). Under ett misslyckat sputnikuppdrag finner sig kosmonauten Nikolay utan sätt att säkert komma tillbaka hem. Med ett syreförråd som snabbt minskar får han kontakt med den amerikanska flickan Sarah via radio. Medan Nikolays luft börjar ta slut försöker han inspirera den lilla flickan till att följa sina drömmar. Det låter sjukt depressivt, men är en ganska hoppfull historia. Den saknar den udd som Juliet har, men det som verkligen irriterar mig är Sofia Feord i rollen som Sarah. Det är hårt att säga så här om en barnskådespelare, men hon är verkligen usel och drar ner helhetsupplevelsen rejält.

 

 

 

Efter kortfilmerna var det dags för en av de filmer jag sett fram emot mest under festivalen, Monica Demes vampyrfilm Lilith's Awakening (2016). På pappret låter en vampyrfilm satt i en liten håla i Iowa som ett ganska intressant upplägg, inte minst eftersom Demes har fått lite input från sin mentor (och en kille jag beundrar lite sisådär) David Lynch. Dessvärre är Lilith's Awakening en alldeles för långsam historia. Lucy lever ett inrutat liv där hon arbetar på sin fars bensinstation och är fast i ett trist äktenskap. När hon börjar bejaka sin mörkare sida och fortsätter ha en affär vid sidan av sitt äktenskap börjar dock något hända med henne. Hennes mörkare jag, Lilith, träder fram.

 

Jag skulle verkligen vilja tycka om den här filmen, men jag kan inte. Den pendlar mellan att vara snygg och studentfilmsmässig, intressant framing och mördande tråkiga stationära tagningar där inget händer. Enligt Demes ska filmen ha en ambivalent ton och ställa frågor till publiken vad den egentligen betyder - inte helt olikt Lynch. Skillnaden ligger i att den senare alltid har ett starkt narrativ som bas för vad han än gör. Han har engagerande karaktärer och är en jäkel på att bygga stämning med bild och framförallt ljud. Jag tror absolut att Demes har en framtid i branschen, inte minst eftersom hon har ett gott öga som lovar mer. Just nu håller det dock inte i längden. 2 på tok för långa tagningar av 5 möjliga.

 

 Efter Lilith's Awakening tog jag mig hemåt för att avnjuta kvällens sista film, den dansk-svenska Shelley(2016). Ett gift par anlitar en kvinna som hemhjälp. Snart får hemhjälpen, Elena, reda på att paret är ofrivilligt barnlöst. Paret ger henne ett erbjudande hon inte kan motstå - var vår surrogatmor och vi betalar dig tillräckligt mycket för att du ska kunna återvända till Rumänien och starta ett liv tillsammans med din son. Men vad är det egentligen som växer i Elena?

 

En av de stora skräckklassikerna under 1900-talet var, om man får tro diverse filmvetare, Rosemary's Baby (1968). Jag har aldrig förstått varför. Det är en seg film med förvisso bra skådespel med inget som lyckats engagera mig direkt. Shelley är en väldigt avskalad variant av just Rosemary's Baby satt i nordisk skogsmiljö. Som story betraktat måste jag säga att den fungerar bättre än sin tydliga inspirationskälla, inte minst eftersom den är tajtare, men faktum kvarstår att det inte är en särskilt intressant berättelse till att börja med. Därmed inte sagt att Shelley är en dålig film, men den kanske inte är för mig. Den innehåller en del riktigt bra och täta scener, framförallt mot slutet, men jag kunde inte låta bli att titta på klockan både en och två gånger ändå. Jag är kluven, men ett högst subjektivt betyg (som egentligen alla betyg är) säger 2+ elaka livmodersinnevånare av 5 möjliga.

 

Även om Shelley var kvällens sista film för mig visades även den tidigare recenserade K-Shop (2016). Det var kvällens bästa film. Hepp!

 

Ikväll kollar jag in postapokalyptisk tennis i The Open, 19:00 på Kino och lämnar Tank 432, 21:00 på Kino, åt de närmast sörjande.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards