Senaste inläggen

Av Ulf - Söndag 17 mars 22:15

 


Regi: Matthew Holness

Manus: Matthew Holness

Skådespelare: Sean Harris, Alun Armstrong, Simon Bubb mfl.

Produktionsbolag: BFI Film Fund/thefyzz

År: 2018

Längd: 85 min

Land: Storbritannien

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt6081670/

 

Dockmakaren Philip återvänder hem till sin styvfar på den engelska landsbygden. Med sig har han bara en av sina egna skapelser, The Possum - en bestialisk kombination mellan en spindel och en människa. Hur han än försöker göra sig av med The Possum tycks den alltid återvända hem. När en lokal tonårig pojke dessutom försvinner spårlöst börjar Philip ana oråd...

 

Ta en titt på den där postern och säg att den inte får det att krypa längs ryggraden! Tyvärr är det också bland det bästa med Possum. Matthew Holness (manus och regi) har skrivit en säregen historia som förvisso bara klockar in på 85 minuter, men som känns som 155. The Possum ger "långsam" en ny innebörd och dess repetativa struktur (som till en början funkar ganska bra) blir efter ett tag mest påfrestande. Inte heller skådespelarna är något att skriva hem om med Sean Harris i huvudrollen. Harris klarar inte riktigt av att bära en film nästan på egen hand.

 

Det som filmen dock gör bra är stämningsskapandet. Här finns en hel del scener som är så fantastiskt snygga att det arthouse-liknande manuset mest kommer i vägen. Filmens stora stjärna är just skapelsen The Possum som ser ut som något H.R Giger hade kunnat skapa efter en LSD-tripp. Jag tycker besjälade dockor är läbbiga i vanliga fall och Possum avhjälper inte direkt detta!

 

Till syvende och sist är dock Possum en besvikelse. Den har så mycket potential att den i någon annans händer säkert hade kunnat bli en riktigt bra film. Holness är inte rätt regissör för det här projektet helt enkelt. Någon Lynch är han inte, hur mycket han än försöker.

 

Betyg: 2 dirty boys av 5 möjliga

ANNONS
Av Ulf - Tisdag 12 mars 20:04

 


Regi: John Francis Daley & Jonathan Goldstein

Manus: Mark Perez

Skådespelare: Jason Bateman, Rachel McAdams, Kyle Chandler mfl.

Produktionsbolag: Access Entertainment/Dune Entertaiment/New Line Cinema mfl.

År: 2018

Längd: 100 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt2704998/

 

Max har aldrig slagit sin storebror Brooks i något spel överhuvudtaget. När Brooks kommer till stan i affärer och erbjuder sig att vara värd för nästa spelkväll ger sig Max därför fan på att han ska slå honom. Spelet, en iscensatt kidnappning, visar sig dock vara lite för verklig när Brooks blir kidnappad på riktigt. Nu måste Max och hans vänner hitta honom innan det är för sent.

 

Kan du säga "mellanmjölk"? Det är nämligen exakt vad den här filmen är. Det har gjorts åtskilliga varianter på det här temat innan, men Game Night är väl troligen den första som släpps på bred kommersiell front sedan The Game (1997). Tematiken är dock populär hos indiefilmare och jag har sett flertalet mer eller mindre bra versioner på det här de senaste åren. Game Night är inte direkt en dålig film som sådan, men så fruktansvärt "säker" i allt den gör. Här finns ingen svärta eller udd som annars brukar vara subgenrens kännetecken. Det är en urvattnad version av de hjärnspöken de här filmerna brukar utforska. 

 

Av ovanstående anledning blir det här den kortaste recensionen på länge. Det finns helt enkelt ingenting att säga om Game Night. Totalt förglömelig. Det är egentligen ett värre betyg än en sågning.

 

Betyg: 2 såg jag en film ikväll? av 5 möjliga

ANNONS
Av Ulf - Söndag 10 mars 23:00

 


Regi: Mike Mitchell

Manus: Phil Lord & Christopher Miller

Skådespelare: Chris Pratt, Elizabeth Banks, Will Arnett mfl.

Produktionsbolag: Warner Bros./LEGO System A/S/Rideback mfl.

År: 2019

Längd: 107 min

Land: USA/Danmark/Norge/Australien

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt3513498/

 

Fem år efter att Emmet Brickowski räddade världen och gjorde allting awesome står legovärlden inte att känna igen. Under attack från Lego Duplo från yttre rymden har världen förvandlats till en färglös post-apokalyps där alla är tuffa, svartklädda och tycker om att grubbla... alla utom Emmet. Den ständigt positive Emmet måste rädda sina vänner när de blir kidnappade av Lego Duplo-imperiet - men hur blir man tuff och orädd när man bara vill alla väl?

 

The Lego Movie var för mig 2014 års största överraskning. Jag hade inga förväntningar överhuvudtaget men bjöds på en sådan nostalgitripp att jag inte kom ner på flera dagar. Sedan dess har det dykt upp ytterligare några filmer i franchisen, men det är alltså inte förrän nu, fem år senare, som den egentliga uppföljaren kommer. Är allt fortfarande awesome? Till största del måste jag säga ja!

 

Där den första filmen levererade en enkel grundhistoria med fantastiska detaljer och tokrolig dialog är uppföljaren lite mer splittrad. Det har sin förklaring i den ramberättelse som filmen presenterar i små glimtar här och där, men även om det fungerar mycket bra även här fick jag inte samma känslomässig magsopare som jag fick av originalet. På gott och ont hade jag ganska höga förväntningar på uppföljaren och även om den inte griper tag i mig på riktigt samma sätt är det en väldigt rolig bekantskap.

 

Kontrasten mellan den "mörka och svåra" världen och den extremt puttinuttiga variant som våra hjältar måste röra oss i är väldigt lyckad. Precis som i föregångaren finns här en kärlek för detaljer och tillräckligt många referenser för att fylla en guidebok. På så vis är The Lego Movie 2 urtypen av en film som fungerar lika bra för barn som vuxna barn. Tempot släpper aldrig på gasen och vissa skämt är så förbaskat roliga att jag var tvungen att pausa tills jag skrattat färdigt av rädsla för att missa nästa one-liner. Min favorit är helt klart "Now I think I understand Radiohead". Den blir bättre i kontext.

 

The Lego Movie 2 är ännu en lyckad installation i franchisen och ja, everything is still awesome.

 

Betyg: 4+ wedding cakes... of doom! av 5 möjliga

Av Ulf - Torsdag 7 mars 20:49

 


Regi: Kelly Duane

Manus: Jeff Zimbalist & Michael Zimbalist

Skådespelare: Sam Cooke, Quincy Jones, Dionne Warwick mfl.

Produktionsbolag: All Rise Films & Triage Entertaiment

År: 2019

Längd: 74 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 7 eller 11

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt9046564/

 

Sam Cooke stod på toppen av sin karriär när han sköts ihjäl på ett sjaskigt motell 1964. Vad var det egentligen som hände soulstjärnan och vilken inverkan hade Cooke på sin samtid? Det är frågorna som Kelly Duane försöker besvara i den här dokumentären.

 

Netflix ReMastered-serie med musikdokumentärer har varit av blandad kvalitet än så länge, men jag var ändå väldigt spänd på deras dokumentär om mordet på Sam Cooke. Cooke har för mig alltid varit en sångare att aspirera mot och jag håller honom som en av de fem främsta populärmusiksångarna genom tiderna. Därför är det väldigt tråkigt att se hur Netflix fegar ur och besvarar egentligen bara en av frågorna man satt upp.

 

The Two Killings Of Sam Cooke syftar med sin titel på att det inte räckte med att Sam Cooke sköts ihjäl utan att sättet hans arv har behandlats på är en död i sig självt. Mycket av Cookes politiska betydelse för medborgarrättsrörelsen har försvunnit genom åren och idag fokuserar de flesta tillbakablickar mest på hans karriär som sångare och hans märkliga död. Duane visar på ett bra och tydligt sätt Cookes politiska aspirationer (som i ärlighetens namn främst handlade om rent och sunt bondförnuft och kamp för allas lika rättigheter), men glömmer bort den andra delen av filmens frågeställning - vad var det som verkligen hände den där novembernatten 1964?

 

Av filmens 74 minuter långa speltid ägnas bara 12 åt mordet och dess eftermäle. En granskning av de märkliga omständigheterna kring Cookes död hade varit väldigt intressant att se. Den inrikespolitiska situationen i USA vid tillfället satte käppar i hjulet för en seriös utredning och även om man inte hade kunnat lösa fallet vore det åtminstone intressant med en ansats. Istället kastar filmen fram lite lösryckta påståenden om FBI-inblandning och konspirationer. Om man hade gett dessa teorier mer kött på benen hade filmen kunnat bli något riktigt stort. Som det är nu är The Two Killings Of Sam Cooke en välfungerande biografi, men tyvärr inte så mycket mer. Synd.

 

Betyg: 3- bring it on homes av 5 möjliga

Av Ulf - Måndag 4 mars 19:11

 

Regi: Steven Caple Jr.

Manus: Sylvester Stallone & Juel Taylor

Skådespelare: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson mfl.

Produktionsbolag: MGM/Warner Bros./New Line Cinema mfl.

År: 2018

Längd: 130 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt6343314/

 

Några år efter att Adonis Creed inlett sin karriär med Rocky Balboa som tränare lyckas han vinna ett mästarbälte. Livet som världsmästare och med blivande fru med barn på gång borde vara allt som Creed har kunnat önska sig. Allt ställs dock på sin spets när Ivan Drago, mannen som dödade Creeds far i ringen, kommer till USA med sin son Victor. Efter att ha vunnit sin titelförsvararmatch mot Victor på en teknikalitet måste Adonis inse att Victor kanske är en motståndare han inte kan besegra...

 

När Rocky-sagan skulle fortsätta med Rocky som tränare i och med 2015 års Creed var jag inte alltför uppspelt. Rocky-serien tillhör mina favoritfilmer och jag önskade bara att de kunde låta franchisen dö med värdighet. Creed var dock en, om inte perfekt,  så väldigt bra film. Creed II tappar tyvärr ganska mycket av stinget från den första filmen.

 

Michael B. Jordan är även i den här filmen bra som Adonis och Stallone kan inte göra fel i rollen som startade hans karriär på allvar. Istället är det manuset som halkar den här gången. Istället för att som i föregångaren bygga något eget utifrån en redan etablerad mytologi är man här mitt i smeten igen. Viljan att hela tiden blicka tillbaka skadar filmen som förvisso har allt som en Rocky-film ska ha, men kör verkligen ett paint-by-the-numbers-motiv. 

 

Filmens klart mest intressanta del, exklusive boxningsscenerna, är hur vi får följa far och son Drago i Ukraina och hur Ivans tillvaro totalt sjönk i sank efter förlusten mot Rocky. Om Stallone (även manus) och Taylor hade haft lite mod med manuset hade de baserat en mycket större del i Ukraina och Ryssland. Det är klart att det aldrig skulle hända, men det hade blivit en bra mycket mer intressant film!

 

Creed II är en helt okej film, men som uppföljare till 2015 års överraskande bra seriestartare är det en besvikelse. Dessutom, när man har ett av filmhistoriens bästa soundtrack till sitt förfogande i Bill Contis magiska toner... mer Conti, mindre crap rap tack.

 

Betyg: 3- men de slåss bra i alla fall! av 5 möjliga

Av Ulf - Tisdag 26 feb 13:39

 


En gala i högen, men ändå kul

 

Oscarsgalan 2019 lär inte gå till historien som en av de bästa showerna som Akademin har bjudit på, men den var ändå kul. Mycket av förhandssnacket hade handlat om avsaknaden av en Oscarsvärd sedan Kevin Hart bestämt sig för att inte ta jobbet i och med hans välpublicerade Twitter-skandal. Exklusive avsaknaden av en intromonolog märktes beslutet att hålla galan värdlös nästan inte alls. Istället startade showen med ett bejublat framträdande av Queen tillsammans med sin vanliga samarbetspartner i Adam Lambert. Gubbarna rockar fortfarande.

 

En annan, något oväntad, konsekvens av att låta galan ticka på utan värd var att man för första gången (som jag kommer ihåg) var klara med hela spektaklet 20 minuter innan utsatt tid. För undertecknad, som skulle iväg direkt till jobbet efteråt, var detta mycket välkommet!

 

Priserna då? Det blev i princip överraskningsfritt med undantag för att Olivia Colman välförtjänst knep statyetten för bästa kvinnliga huvudroll. Hon höll även kvällens bästa tacktal, uppenbart överväldigad av vinsten. En annan vinnare som kanske inte var överväldigad, men uppenbart tacksam, var Spike Lee, även om han lyckades med en f-bomb direkt i början av sitt tal när han uppmanade producenterna att inte "start that fucking clock!". Lee var föga förvånande tämligen politisk i sitt tal och har efter galan även kritiserat vinnaren av bästa film, Green Book, för att i princip vara Driving Miss Daisy 2. Säga vad man vill om Lee, men förhoppningsvis innebär framgångarna att han får lättare att skaffa finansiärer till kommande projekt! Jag gillar mannen skarpt! I en värld där allt helst ska vara så strömlinjeformat som möjligt sticker Lee ut med sin taggighet och frispråkiga person. Vi behöver fler Spike Lee i världen!

 

Musikaliskt var, förutom Queens intro, höjdaren inte helt otippat framträdandet av bästa sång, Shallow av Lady Gaga och Bradley Cooper. Jag tror aldrig jag varit säkrare på vart ett pris skulle gå än till den låten, och välförtjänt dessutom.

 

Min egen tippning landade på 75%, vilket jag för en gångs skull är ganska nöjd med. De klasser jag missade var oftast sådana där den nominerade jag ville skulle vinna också vann. Framförallt uteblev den stora priskavalkaden för skitfilmen Roma, vilket jag är evigt tacksam för.

 

Därmed avslutas bevakningen av Oscarsgalan 2019 och bloggen återgår till sin vanliga recensionsrapportering. Häng med!

Av Ulf - Måndag 25 feb 05:00

 



And The Winners Are... Samtliga Oscarsvinnare 2019


Best Short Film - Live Action: Skin

Best Short Film - Animated:  Bao

Best Documentary - Short Subject: Period. End Of Sentence

Best Documentary - Feature: Free Solo

Best Achievement In Visual Effects: First Man

Best Achievement In Sound Mixing: Bohemian Rhapsody

Best Achievement In Sound Editing: Bohemian Rhapsody

Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Song: "Shallow" (A Star Is Born)

Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Score: Black Panther

Best Achievement In Makeup & Hairstyling: Vice

Best Achievement In Costume Design: Black Panther

Best Achievement In Production Design: Black Panther

Best Achievement In Editing: Bohemian Rhapsody

Best Achievement In Cinematography: Roma

Best Animated Feature: Spider-Man: Into The Spider-Verse

Best Foreign Language Film Of The Year: Roma (Mexico)

Best Writing, Screenplay Based On Material Previously Produced Or Published: BlacKkKlansman

Best Writing, Screenplay Written Directly For The Screen: Green Book

Best Achievement In Directing: Alfonso Cuarón (Roma)

Best Performance By An Actress In A Supporting Role: Regina King (If Beale Street Could Talk)

Best Performance By An Actor In A Supporting Role: Mahershala Ali (Green Book)

Best Performance By An Actress In A Leading Role: Olivia Colman (The Favourite)

Best Performance By An Actor In A Leading Role: Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Best Motion Picture Of The Year: Roma

 

Skitfinkulturs facit: 18/24 = 75%

Av Ulf - Lördag 23 feb 18:00

 

 Oscarsgalan 2019: Sista uppdateringen av listan och tippning

 

 

Kort och gott, mina vänner och bekanta, så kör jag samma tippningssystem som tidigare år. Det innebär att fetstil är att jag tror att filmen kommer vinna medan kursivstil innebär att jag tycker den borde göra det. Inte sällan sammanfaller dessa två kategorier. Några få kategorier har jag inte hunnit med. Dessa får bara en "tror kommer vinna" eftersom jag givetvis inte kan ha någon åsikt om något jag inte har sett. Förra året prickad jag 79%. Det blir det inte i år. Årets gala är mer oviss än på länge. Okej, here goes:

 

 

Best Motion Picture


A Star Is Born

Bohemian Rhapsody

The Favourite

BlacKkKlansman

Black Panther

Green Book

Roma

Vice


 

Best Performance By An Actor In A Leading Role

 

Bradley Cooper (A Star Is Born)

Rami Malek (Bohemian Rhapsody)

Christian Bale (Vice)
Viggo Mortensen (Green Book)

Willem Dafoe (At Eternity's Gate)


 

Best Performance By An Actress In A Leading Role


Glenn Close (The Wife)

Lady Gaga (A Star Is Born)

Oliva Colman (The Favourite)
Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?)
Yalitza Aparicio (Roma)

 

Best Performance By An Actor In A Supporting Role


Adam Driver (BlacKkKlansman)

Mahershala Ali (Green Book)
Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?)

Sam Elliott (A Star Is Born)

Sam Rockwell (Vice)


Best Performance By An Actress In A Supporting Role


Amy Adams (Vice)

Emma Stone (The Favourite)
Marina de Tavira (Roma)
Rachel Weisz (The Favourite)

Regina King (If Beale Street Could Talk)

 


Best Achievment In Directing

 

Vice (Adam McKay )

Roma (Alfonso Cuarón)
Cold War (Pawel Pawlikowski)
BlacKkKlansman (Spike Lee)

The Favourite (Yorgos Lanthimos)



Best Original Screenplay


First Reformed

Green Book

Roma

Vice

The Favourite

 

 

Best Adapted Screenplay


A Star Is Born

BlacKkKlansman
If Beale Street Could Talk
Can You Ever Forgive Me?

The Ballad Of Buster Scruggs

 

 

Best Animated Feature


Isle Of Dogs

Mirai No Mirai

Ralph Breaks The Internet

Spider-Man: Into The Spider-Verse

Incrediables 2



Best Foreign Language Film


Cold War (Poland)

Kapernaum (Libanon)
Roma (Mexico)
Shoplifters (Japan)

Never Look Away (Germany)



Best Cinematography


A Star Is Born

Cold War

Roma

The Favourite

Never Look Away



Best Editing

 

BlacKkKlansman

Bohemian Rhapsody
Green Book
The Favourite

Vice



Best Production Design

 

Black Panther

First Man

Mary Poppins Returns

Roma

The Favourite



Best Costume Design


Black Panther
Mary Poppins Returns

Mary Queen Of Scots

The Ballad Of Buster Scruggs

The Favourite



Best Makeup & Hairstyling


Gräns

Vice

Mary Queen Of Scots


 

Best Original Score


BlacKkKlansman

Black Panther

If Beale Street Could Talk

Isle Of Dogs

Mary Poppins Returns


Best Original Song


"Shallow" (A Star Is Born)

"All The Stars" (Black Panther)
"The Place Where Lost Things Go" (Mary Poppins Returns)
"I'll Fight" (RBG)

"When A Cowboy Trades His Spurs For Wings" (The Ballad Of Buster Scruggs)

 


Best Sound Mixing


A Star Is Born

Black Panther

Bohemian Rhapsody

First Man

Roma

 

 

Best Sound Editing


A Quiet Place

Black Panther

Bohemian Rhapsody

First Man

Roma



Best Visual Effects


Avengers: Infinity War

Christopher Robin

First Man

Ready Player One

Solo: A Star Wars Story

 

 

Best Documentary, Short


A Night At The Garden

Black Sheep

End Game

Lifeboat

Period. End Of Sentence.

 


Best Documentary, Feature

 

Free Solo

Hale County This Morning, This Evening

Kinder des Kalifats

Minding The Gap

RBG

 
 
Best Short Film, Animated

 

Animal Behaviour

Bao

Late Afternoon

One Small Step

Weekends

 

 

Best Short Film, Live Action

 

Detainment

Fauve
Madre

Marguerite

Skin

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Skitfin kultur med Blogkeen
Följ Skitfin kultur med Bloglovin'

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se