Alla inlägg den 10 januari 2015

Av Ulf - 10 januari 2015 18:15

 


Regi: Don Hall & Chris Williams

Manus: Jordan Roberts/Daniel Gerson/Robert L. Baird  (baserad på Duncan Rouleaus och Steven T. Seagles serie Man Of Action)

Medverkande: Scott Adsit, Ryan Potter, Daniel Henney mfl.

Produktionsbolag: Walt Disney Animation Studios

År: 2014

Längd: 102 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2245084/

 

Hiro Hamada må vara ett geni, men saknar riktning i livet. Han fördriver sin tid med att tjäna pengar på illegala robotstrider, något som bekymrar hans äldre bror, Tadashi. När Hiro får se Tadashis universitetslabb blir han fast besluten på att komma in på skolan. Efter en bejublad teknikdemonstration omkullskastas dock Hiros planer då Tadashi dör i en eldssvåda. Efter sig lämnar han Baymax, en något korpulent vårdrobot som gör det till sitt uppdrag att få Hiro att må bättre. Men var Tadashis död verkligen en olycka?

 

Producenten Alan Tudyk har minst sagt haft några riktigt fina år. Med Frozen (2013) lyckades han skapa soundtracket för alla småbarnsföräldrars 2013 - 2014 och året innan lyckades han kittla nostalginerverna hos alla 70- och 80-talister med Wreck-It Ralph (2012)Med Big Hero 6 har han lyckats med att göra en superhjältefilm som inte känns lika klichéartad som många av sina icke-animerade motsvarigheter - trots att det är en tämligen klichéartad film. Det krävs en märklig fingertoppskänsla att lyckas med en sådan sak.

 

Först och främst är det designens förtjänst. Baymax kan vara en av de charmigaste karaktärerna i en Disneyfilm på mycket länge. När en karaktärs blotta uppsyn får mig att smågarva är det en bra designad karaktär. De har dessutom lyckats ge Baymax en väldigt rolig personlighet. Jag har (för en gångs skull när det gäller en film baserad på en serie från Marvel) inte läst källmaterialet, men om det är hälften så roligt som det här manuset måste jag införskaffa mig det.

 

Manuset är Big Hero 6:s riktiga pärla. Det är en superhjältepastisch, ja, men samtidigt är det mycket mer än så. Det handlar om de klassiska hjältetemanen som förlust, sorg, syfte, hämnd och försoning. Det är mycket att kunna proppa in i en barnfilm på 107 minuter, men det funkar! Här finns riktigt roliga scener blandade med den svärta som jag alltid tjatar om att även film riktad till barn måste ha. Det enda jag kan störa mig något på är hur de andra karaktärerna helt faller i skuggan av Baymax ju längre filmen går. Till en början är huvudkaraktären Hiro en god protagonist att följa, men när jag fullständigt kapitulerade för Baymax charm blev alla andra karaktärer helt enkelt... tråkiga. Nåja, det finns en karaktär som jag direkt associerade till en väldigt speciell person i mitt liv, men det är en rent subjektiv association och inget jag kan berömma filmen i sig för.

 

Big Hero 6 positionerar sig som den enda egentliga utmanaren till The LEGO Movie (2014) om Oscarn för bästa animerade film. Rolig, rörande, rekommenderad.

 

Betyg: 4 oh noes av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards