Alla inlägg den 11 januari 2016

Av Ulf - 11 januari 2016 16:27

 


In Memoriam: David Bowie (1947 - 2016)

 

Jag växte upp i en liten håla mitt på den skånska landsbygden. I en by med några tusen innevånare kände alla någon som kände någon och på så vis var det inte lätt att sticka ut som lite annorlunda. Som den jag är ville jag rebellera mot det där. När jag hade gått ett tag på högstadiet började jag således sminka mig, klä mig i kostym då och då och lyssna på ”konstig” musik. En av mina absoluta stilförebilder var David Bowie.


Bowie var en kameleont som inte nöjde sig med att vara en enda sak. Han vägrade måla in sig i ett hörn och återuppfann sig själv gång på gång. Med sin androgyna framtoning drog han stora delar av etablissemanget på 70-talet mothårs och jag kunde känna igen mig själv i hans låtar om alienation och strävan om att få vara den man var. Hans musik har följt mig genom åren, om det så är som Ziggy Stardust eller som The Thin White Duke. För någon som växte upp på den skånska landsbygden blev han en uppenbarelse om att det fanns större saker därute samtidigt som han sa att det var okej att kanske inte passa in helt i mallen.


Idag delar alla sina minnen av David Bowie. Mitt starkaste minne av hans musik kommer alltid vara kopplat till Life on Mars? När jag var 17 mötte jag döden för första gången ansikte mot ansikte. Min dåvarande flickvän och jag vaknade en natt av att telefonen ringde. Vi åkte till sjukhuset där hennes mamma var inlagd. För att göra ett smärtsamt minne kort kan ni räkna ut vad som hände sedan. När vi kom hem igen efter den värsta natten någonsin och jag agerat så trösterikt jag kunde lyssnade vi på musik för att kunna sova. Jag somnade till sist till Bowie som frågade sig om det fanns liv på Mars. Var han än är idag hoppas jag att han fått svar på sin fråga.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards