Direktlänk till inlägg 31 juli 2010

Inception

Av Ulf - 31 juli 2010 14:59



Regi: Christopher Nolan

Manus: Christopher Nolan

Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Jospeh Gordon-Levitt, Ellen Page mfl.

Produktionsbolag: Legendary Pictures

År: 2010

Längd: 148 min

Land: USA/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 11 år


I en framtid/alternativ verklighet där mänskligheten har lärt sig att dela sina drömmar leder Cobb en grupp personer som anlitas av mäktiga affärsmän för att stjäla hemligheter från konkurrenterna. Cobb har dock ett allvarligt problem. På grund av misstankarna om att han mördade sin fru kan han inte återvända hem till sina barn. När han kontaktas av en japansk affärsman som vill ha hjälp att plantera en idé i en konkurrents hjärna istället för att stjäla information får han dock chansen att få den stående arresteringsordern nedlagd. Men att plantera en idé är mycket svårt, så gott som omöjligt och det blir inte lättare av att Cobbs undermedvetna bild av sin fru försöker göra allt för att sabotera för honom...


Jag är förstummad. Jag var tvungen att vänta en kväll tills jag recenserade den här filmen för jag ville inte falla i fällan av att skriva en entusiastisk hyllning av något som jag dagen efter skulle ifrågasätta. Nu har det gått omkring 20 timmar sedan jag lämnade biosalongen och jag är säker - Inception är årets bästa film. Det kan till och med vara den bästa filmen på flera år.


Christopher Nolan har tidigare vunnit beundran hos både älskare av smarta thrillers med Memento (2000) och hos actionfansen med The Dark Knight (2008). Det är bra filmer båda två men det här är verkligen hans mästarprov. Nolan har skrivit en historia som är ofantligt komplex men ändå enkel att följa med i. Vid filmens klimax återges inte mindre än fem parallellhandlingar med olika varianter av samma karaktärer samtidigt och otroligt nog är det ändå enkelt att hänga med. Att Nolan kan det här med action har han visat i tidigare nämnda Batman-film och i Inception tar han det ett steg längre. Det här kan vara en av de smartaste sci-fi/thriller/actionfilmerna jag sett. Jämförelsen med The Matrix (1999) är enkel att göra men där The Matrix kanaliserade filosofiska spörsmål på ungefär samma djup som en "Filosofi för dummies-bok" studerar Inception på högskolenivå. Detaljrikedomen i manuset är utsökt och Nolans regi helt utan skavanker.


Nolan har också lyckats knyta en fantastisk ensamble till filmen. Inte mindre än två Oscarsvinnare (Michael Caine och Marion Cotillard) och fem Oscarsnominerade (Leonardo DiCaprio, Tom Berenger, Pete Postletwaite, Ellen Page och Ken Watanabe) medverkar och Nolan lyckas få ut det mesta av dem. DiCaprio är bra i huvudrollen, men vad som verkligen slog mig var hur duktig Tom Berenger, mest känd för dumaction, kan vara med rätt manus. Även Ellen Page förtjänar ett extraomnämnande. Page är enligt mig den främsta skådespelerskan i Hollywoods yngre division och här visar hon återigen varför.


Som ni förstår av min hyllning ovan är Inception något alldeles extra. Det är en frisk fläkt för ett filmår som varit riktigt torftigt. Extra glad blir jag över att se att en film som Michael Bay inte varit inblandad i på något sätt lägger sig överst på biolistorna världen över. Inception gör dig en smula smartare och får dig att tänka till - något som är få filmer, inte bara sommarsäsongens stora spektakel, förunnat. Gå och se!


Betyg: 5 om-inte-den-här-filmen-får-Oscars-ska-jag-äta-upp-min-nya-hatt av 5 möjliga

 
 
Ingen bild

David B

1 augusti 2010 01:08

Ååå nu blir jag avis! Har sett fram emot Inception sen förra året... nåväl, det blir tids nog. Bästa filmen hittills i år för min del är Un prophète, så se den om du inte gjort det redan.

 
skitfinkultur

skitfinkultur

1 augusti 2010 17:02

heh, kan ni inte sätta barnen på nattdagis någonstans? ^^...inception är värt det.

http://skitfinkultur.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards