Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Thor

Av Ulf - 5 maj 2011 21:13

   


Regi: Kenneth Branagh

Manus: Ashley Miller, Zack Stentz & Don Payne (baserad på Stan Lees serie med samma namn)

Medverkande: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Anthony Hopkins mfl.

Produktionsbolag: Marvel Studios

År: 2011

Längd: 114 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Från 7 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0800369/


När åskguden Thor ska krönas till ny härskare över asarna återvänder en gammal fiende, frostjättarna, för att ta tillbaka en artefakt som åter ska göra dem en makt att räkna med. Efter att Thor mot sin far Odins vilja beger sig till frostjättarnas hemvist för att konfrontera dem om varför de brutit vapenvilan sätter han igång en händelsekedja som får honom strandad på Jorden, utan krafter, och med någon ute efter honom.


Jag gillar Marvel skarpt och även om Thor inte varit någon större favorit på papper var jag relativt spänd på att se hur Marvel Studios skulle överföra sin version av Asgård till film. När dessutom filmen innehåller skådespelare som Natalie Portman, Anthony Hopkins och Stellan Skarsgård höjdes mina förväntningar ytterligare ett snäpp. Det börjar också ganska bra. Intrigerna i Asgård mellan Thor och hans bror Loki är filmens höjdpunkt. Det som stör illusionen är Tom Hiddlestons roll som Loki. Trots förvånansvärt välskriven dialog lyckas han konstant spela både över och under - ibland i samma scen. Det övriga skådespelarna gör sina roller helt okej även om ingen direkt sticker ut. Hemsworth är ett bra val som Thor men jag skulle vilja se lite mer... ursäkta franskan, kuk, i rollen. Du är en gud! Jag vet att historien främst handlar om att skala bort arrogans och förutfattade meningar och komma till sin egen kärna som person, men ärligt talat är Thors "kärna" inte särskilt intressant. Hemsworth har dock charm och talang nog att kunna göra något mer med den här rollen om han får lite större utrymme och en mer kompetent actionregissör.


Regin ja... Kenneth Branagh - jag älskade dina Shakespeare-adaptioner och några av dina egna rollprestationer (exempelvis i Frankenstein (1994)) har varit riktigt bra, men du kan helt enkelt inte regissera action. Det finns ingen tyngd, ingen riktigt känsla och det faller dessvärre platt. Dialogscenerna, undantaget de med Hiddleston, är i jämförelse helt fantastiska.


Överlag är Thor en okej film för stunden. Det stora problemet är att den inte överraskar utan känns mer som en transportsträcka mot The Avengers (2012). Den filmen, mina damer och herrar, kan antingen bli det häftigaste för en serienörd sedan... ja... någonsin, eller kan det bli ett stinkande misslyckande. Spännande är det i alla fall.


Betyg: 2+ åskgudar? nej, snarare 2+ hål i väggen av 5 möjliga


 
 
Ingen bild

David B

7 maj 2011 13:15

Bra recension, håller med om det mesta.

Själv hade jag gärna sett Alexander Skarsgård som Thor. Hade även varit intressant att se Richard Donner som regissör.

 
skitfinkultur

skitfinkultur

9 maj 2011 15:31

Richard Donner hade varit en höjdare...:)...Var väldigt på för Skarsgård som Thor innan jag såg Hemsworth som lyckades över förväntan...:)

http://skitfinkultur.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards