Direktlänk till inlägg 3 maj 2012

Franchise Hell del XXXIX: The Exorcist - Sammanfattning

Av Ulf - 3 maj 2012 22:43



När Regan MacNeils huvud började rotera 180 grader och den ljumna ärtsoppan stänkte över fader Karras i The Exorcist (1973) var jag nog inte ensam om att söka upp närmsta soffkudde att gömma mig bakom. Att The Exorcist hade stor inverkan på mitt filmintresse är dagens underdrift. Efter att ha sett filmen för första gången när jag var elva - tolv år började mitt skräckfilmssamlande på allvar. Jag ville hitta något liknande, något ännu bättre, något fantastiskt. En del skräckrullar jag sett har lyckats tangera The Exorcist men väldigt få har lyckats ta sig förbi den på min lista. Det är kort och gott en fantastisk film.


Franchisen som skapades runt filmen var egentligen inte tänkt att bli en franchise överhuvudtaget. Efter originalfilmen ville Warner Bros. adaptera författaren William Peter Blattys roman Legion som uppföljare och sen skulle serien läggas i träda. Warner Bros. var aldrig någon av de större skräckfilmsstudiorna under 70- och 80-talen heller så det var ett fullkomligt logiskt beslut. Jag har redan gått igenom historiken om filmerna i mina recensioner, så det räcker med att säga att planerna gick i stöpet och vi istället fick den vedervärdiga The Exorcist II: The Heretic (1977) som uppföljare. Filmen förstörde inte bara seriens framtid i närmre 13 år utan även Linda Blairs karriär. Blair spenderade merparten av 80-talet i mjukporrfilmer och/eller exploitationrullar.


Men vad är det som lockar mig i den här serien om demonbesatthet? Jag är, som jag tidigare påpekat, inte kristen och den kristna världsbilden med demoner och annat oknytt borde inte skrämma mig. Jag antar att det beror på att jag trots allt är uppvuxen i ett land med kristna traditioner och som religionsintresserad har jag sugit i mig information om allt från demonologi till kristna riter. Detta var min bild innan jag såg om filmerna den här gången. Nu är jag inte så säker längre. Jag tror att det som tilltalar mig i den första filmen först och främst är manusets spelande på möjliga psykologiska förklaringar till fenomenen som utspelas på skärmen. Det skadar inte heller att första filmen är något av det snyggaste, mest välspelade och vällåtande som gjorts i genren.


De övriga filmerna i franchisen når inte ens upp till hälften av originalets storhet, men den senaste filmen, recenserad igår, visar att det fortfarande finns en plats för psykologisk ockult skräck i vår moderna filmvärld - även om det tydligen bara går att sälja till art house-publik nuförtiden. Nästa franchise: Scream


Recenserande filmer i serien:


The Exorcist (1973) - 5 nej, nej, använd inte krucifixet sådär, snälla av 5 möjliga

The Exorcist II: The Heretic (1977) - 1 James Earl Jones gjorde en annan film 1977... tur för honom av 5 möjliga

The Exorcist III ( 1990) - 3+ viga pensionärer av 5 möjliga

The Exorcist: The Beginning (2004) - 2 trötta svenska exorcister av 5 möjliga

Dominion: Prequel To The Exorcist (2005) - 4 technicoloreffekter i annars snygga rullar av 5 möjliga


Snittbetyg (plus och minus borträknade): 3,0



Klara franchises:


1. The Exorcist - 3,0 (fler plus än nummer 2)

2. The Texas Chainsaw Massacre - 3,0

3. The Omen - 2,6

4. Friday The 13th - 2,3

5. Saw - 2,1






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards