Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

Serbuan Maut (The Raid - Redemption)

Av Ulf - 6 juli 2012 23:17

 

Regi: Gareth Evans

Manus: Gareth Evans

Medverkande: Iko Uwais, Joe Taslim, Donny Alamsyah mfl.

Produktionsbolag: Pt. Merantau Films & XYZ Films

År: 2011

Längd: 101 min

Land: Indonesien/USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1899353/


När ett SWAT-team ska storma en byggnad tillhörande en ökänd knarkkung går precis allt fel. Snart inser de att de är fångade mitt i ett 15 våningar högt hus med folk som vill döda dem både över och under sig. Men knarkbossen har inte räknat med rookien Rama...


Ja... var börjar jag? Detta är troligen den mest välkoreograferade actionrulle jag sett! Sedan mitt intresse för asiatisk sparka röv-film blommade upp på allvar i tonåren har jag sett hundratals dylika rullar. De flesta är dussinfilmer man snabbt glömmer bort eller blandar ihop med varandra. Jag vet redan nu att jag kommer se om Serbuan Maut ett antal gånger. Om det finns en specialutgåva ska jag ha den. Så enkelt är det.


Manuset är inte i vägen för actionscenerna men är heller ingenting att skryta med. Det är inte det som är poängen med filmer som den här. Poängen är fighting, fighting och åter fighting. Iko Uwais har tillsammans med Yanyan Ruhian både koreograferat actionscenerna och spelar huvudrollen. Fightingen baseras på det indonesiska kampsystemet Pencak Silat. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men fightingentusiaster kanske kan kommentera. Själv tycker jag det ser ut som en blandning mellan Wushu och Muy Thai men jag kan vara helt ute och cykla. Hur som helst är det så in i helvete jävla coolt att kolla på! Håll dock i åtanke att actionscenerna är fruktansvärt brutala, så om ni är känsliga kanske inte det här är filmen för er. Det kommer en amerikansk remake som lär vara nedtonad. Jag förstår inte riktigt poängen med det om jag ska vara ärlig, men om ni vill se fightingen i en lite mildare variant kan den vara värd att vänta på.


Serbuan Maut är en svår film att göra rättvisa i en recension. Manus och karaktärer är som sagt sekundära till actionscenerna. Fotot är ofta väldigt snyggt med svepande handkamerarörelser som inte framkallar åksjuka. Musiken är även den väldigt bra och både jag och polarna som såg filmen tyckte att Serbuan Maut kändes väldigt 70-talsinspirerad i sin stil. Hur det än må vara med den saken och hur det än må vara med allt annat är jag alldeles salig. Postern ovan uttrycker att det är den bästa actionfilmen på ett decennium. Minst, säger jag. Minst.


Betyg: 5 innovativa kiropraktikerövningar från hög höjd av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards