Direktlänk till inlägg 4 augusti 2012

Sleeper

Av Ulf - 4 augusti 2012 22:46

Regi: Woody Allen

Manus: Woody Allen & Marshall Brickman

Medverkande: Woody Allen, Diane Keaton, John Beck mfl.

Produktionsbolag: Rollins-Joffe Productions

År: 1973

Längd: 89 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0070707/


Miles Monroe vaknar upp efter att ha varit nedfrusen i 200 år. Året är nu 2173 och USA styrs av en totalitär regim som gillar det här med bröd och skådespel till folket. Miles får rätt snart reda på att regimen inte är särskilt sugna på att ha en jazztokig 70-talare på rymmen. Men det finns hopp! En motståndsrörelse som försöker avsätta härskarna har bildats.


Woody Allen innan Annie Hall (1976) är en ganska blank fläck i mitt kunnande om de stora regissörerna. När en polare plockade med lite gammal Allen-film ikväll var det självklart att jag röstade för den med science fiction-tema. Jag blev... måttligt imponerad. Ett manus som på sina ställen är riktigt roligt dras ner av scener som känns på tok för segdragna och utan riktning. Allens mänskliga pathos som finns i hans senare filmer saknas i mångt om mycket och det hela känns mest som en screwball-komedi som inte riktigt vet vad den vill. Det som stör mig mest är att här finns stor potenial som helt enkelt aldrig används. Kritik mot totalitarism, automatisering och teknisk övertro är alla teman som hade kunnat få ordentliga kängor, men det blir aldrig något av med kritiken.


Det positiva är Allen själv som bjuder på en framförallt fysisk komik som jag inte sett honom utföra tidigare. Framförallt är öppningsscenen, när Miles vaknar upp efter 200 års kryosömn, ett eget litet mästerverk i gummikroppskomik. Medan Allen spelar bra har Diane Keaton inte någon av sina bästa stunder i karriären. Hennes karaktär är så jäkla illa skriven att hon är tvungen att skrika alla sina repliker. Det blir snabbt väldigt enerverade. 


Sleeper är trots mina klagomål en ganska trevlig film. Här finns tillräckligt många roliga scener för att åtminstone den första timmen ska kännas riktigt sevärd. Den sista halvtimmen blir dock mest förvirrad och skränig. Inte Allens sämsta men definitivt inte ens topp-tio. 


Betyg: 3 orgamsatrons av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards