Direktlänk till inlägg 13 augusti 2012

Att skriva en bok, del 1

Av Ulf - 13 augusti 2012 21:11


Det är dags nu. När jag växte upp besvarade jag alltid frågan "vad ska du bli?" med en av två saker: filmregissör eller författare. Det är dags nu. Jag har skrivit många noveller, en del poesi, men aldrig blivit klar med en bok. Jag vet inte det här projektet kommer utmynna i en bok heller, men jag tänker försöka. Dessutom tänker jag dokumentera mina framsteg, eller brist därpå, här i bloggen. Förhoppningsvis kan jag lära mig själv något, varna om fallgropar, ge tips och uppmuntra andra att skriva. Om en 30-årig lärarvikarie kan göra det kan väl alla, eller hur? 


Historien jag tänker skriva är en deckare. Nej, somna inte än. Jag vet att deckare är bland det mest överrepresenterade i svensk bokutgivning och har så varit i många herrans år. Mitt mål är att fånga min uppväxtmiljö i skånska Hörby och samma stämning som i några av mina favoritverk. Det är en uppväxtskildring med ett mord och innehåller således inga smarta poliser eller Tintin-journalister som löser brott. Jag bör också redan nu påpeka att jag inte tänker dra några paralleller till, eller inspiration ifrån, det verkliga bestialiska mord som inträffade i Hörby 1989. Detta kommer vara en delvis självbiografisk, delvis fiktiv, historia. Nåväl, nog om upplägget.


Min målsättning är att skriva cirka tio sidor varannan vecka och redigera texten varannan. Detta är ett hobbyprojekt och således kommer denna målsättning inte alltid kunna hållas. Jag jobbar i princip heltid och vissa perioder kommer det vara mycket att göra. Likaså vill jag inte att projektet ska gå ut över recensionsdelen av bloggen. Men, med alla dessa förbehåll, välkomnar jag er att följa mina ansträngningar med att till sist slutföra en roman. Det är dags nu.  

 
 
Ingen bild

Alfi

15 augusti 2012 00:18

Så jävla coolt älskling! Heja dig! *puss*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards